Svar: Vil rykke hans rytme
21. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære dittemor
Det lyder umiddelbart som om at den tidlige søvnfase er så indgroet i din dreng, at han simpelthen regulerer sig selv tilbage hurtigt, hvis du ikke er meget opmærksom på hans rytme hele tiden ... Umiddelbart tænker jeg, at det må hænge sådan sammen og på dette punkt er vi jo også forskellige - det kender du måske fra rejser til USA eller Asien, hvis du har prøvet det? Nogle er supergode til at vende rundt og tilpasse sig lokale tider, for andre varer jetlag i 1-2 uger inden rytmen bliver normal igen.
Så selvom din dreng ikke er ret gammel, så er han måske bare en af dem, som har rigtig svært ved at ændre sin søvn-vågenhedsfaser... :)
Hvorvidt han vil reagerer positivt eller negativt på at blive flyttet / forskubbet i sin rytme fra dag til dag - det må komme an på en prøve. Der sker jo ikke noget ved at du forsøger. I princippet er det jo ikke anderledes end hvis I en enkelt dag skulle til fødselsdag eller andet, som gjorde at hans rytme blev helt forstyrret ... så det kan være et forsøg værd. Han responderer jo umiddelbart fint på at få rytmen flyttet, det går godt i op til ca 5 dage, så vender han rundt igen .. jeg synes du skal prøve :)
Og så sender jeg dig lige en forslag til, hvordan en plan for dagen kunne se ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv., vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, evt. lidt frugtmos og flaske som nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 23.30: Flaske, og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig kl. 05, hvor han får flaske igen.
Som du kan se har jeg indført et ekstra måltid om morgenen og har også indført lige frugt, brødskorper osv. som mellemmåltider. Det vil for det første stille og roligt påvirke hans indre ur og stimulere til den rytme I ønsker, det vil også stimulere ham mentalt og gøre at han føler træthed på en anden måde. Det er vigtigt at han i sine vågne perioder stimuleres både motorisk/fysisk og mentalt, så han virkelig føler behov for at sove efterfølgende :)
Jeg tror ikke I gør noget forkert, jeg tænker umiddelbart at han bare er en dreng, som har brug for lidt mere tid til at ændre vaner (rytme) og at tiden derfor også arbejder for jer - hvis det er nogen trøst :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske