Brev:
Spiser intet! - 14 mdr.
22. juni 2010
Alder:
14 mdr.
Spiser intet! - 14 mdr.
Hej Helen,
Så er vi tilbage med endnu et spørgsmål, som vi håber du kan hjælpe os med.
Vores datter, som har været hårdt ramt helt fra start med kolik, div. Infektioner, øreproblemer osv har endelig en god periode nu, hvor hun slipper for alle generne. Hun har lige fået lagt nye dræn i ørerne, da de første var på vej ud og hun fik problemer igen. Nu virker det som om ørerne er ok :)
Vores problem pt. er, at hun siden BOEL prøven, da hun var 8½ måned og til nu (hun bliver lige straks 14 mdr.) ikke har taget på og slet ingenting spiser! Jeg har ammet indtil for en måned siden, men fik at vide af vores børnelæge (som vi går hos pga alle hendes infektioner osv.) at hvis jeg stoppede med at amme ville der også være mere plads i maven til rigtig mad og hun ville få større appetit. Så jeg trappede ligeså stille ned og for en måned siden stoppede jeg helt uden gråd osv.
Men men i 14 spiste hun ingenting og nippede kun meget lidt til vand/mælk som vi tilbød af kop. Til måltiderne spiste hun intet og fik opkastfornemmelser af bare en enkelt skefuld mad uanset om det var vores mad, grød eller mos. INTET kunne hun lokkes med.. humøret fejlede dog ikke noget..
Jeg blev så frustreret at jeg begyndte at give hende flaske efter 14 dage uden mad, for så vidste jeg jo at der kom lidt i mad/væske ind. Pt får hun 150 ml MME til aftenputningen og igen ved 4-5 tiden om morgenen for derefter at sove videre til kl 7, hvor vi står op. Det er faktisk alt hvad hun får ind på en hel dag..
De er også overraskede over hvor lidt hun spiser og sover i vuggestuen. Hun sover mellem 20 minutter og 1 time og spiser intet hele dgen fra 8-15.. hun slikker aller højst smøret af rugbrødet hun får tilbudt og leger bare med sin frokost, hun nægter pure hvis de forsøger at made hende.
Jeg er så frustreret og ked af det. Hun har ikke taget på i 5 måneder men fordi hun var i god stand tidligere er hun bare almindelig nu, så andre synes jo ikke det er et problem for hun ser ikke undervægtig ud, det udligner sig bare fordi hun bliver længere. Så hun har i 5 måneder vejet 9,350 kg.
Vi har gjort måltiderne hyggelige, hun får lov at spise alt det vi også spiser, hun bliver tilbudt alverdens ting men ingenting vil hun have. Der er ingenting jeg kan sige ”ok det her kan hun lide” for der er intet. Hun røre intet der er sødt (frugtyoghurt, saft, søde frugter, ikke engang sukker på havregrøden.. hvis det er sødt nægter hun fuldstændig at spise/drikke).
Vi har ikke fokus på hende når hun skal spise, hun får lov at sidde med maden helt selv stille og roligt og vi prøver at hjælpe hende med skeen osv. Men nej.. intet virker. Hun lukker bare munden i og siger ”neeej”…
Har du nogen forslag til hvad vi kan gøre, jeg har overvejet at gå til lægen men de synes nok jeg er fjollet fordi vores datter jo altid er glad og ligner som sagt ikke en der ikke spiser.
Hun har astmatisk bronkitis og har haft en tur med rigtig meget hoste meget slim i lungerne/halsen, men det er blevet bedre efter vi har skiftet astma medicin, så lige nu er hun faktisk slet ikke ramt af noget og jeg troede så det ville hjælpe på hendes appetit.
Hilsen
de frustrerede forældre