Svar: Spiser intet! - 14 mdr.
22. juni 2010
Alder:
14 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev. jeg kan godt forstå I er frustrerede og jeg synes faktisk man er nødt til at undersøge, hvorfor jeres datter ikke spiser.
Derfor synes jeg, at I bør henvende jer til jeres læge, I skriver at I har kontakt til en børnelæge og jeg synes I skal bede om at få en samtale med vedkommende og diskutere jeres datters problem med mad. Årsagen må findes og det kan skyldes flere ting, men man er nødt til at finde ud af hvad.
Det kan godt kræve at I bliver indlagt med hende, så man kan observere hende over flere dage, observere hvordan det foregår når I spiser osv.
Lægen kan også henvise jer til f.eks. en ergoterapeut som kunne lave mundmotoriske øvelser med jeres datter, hvis det nu viser sig at årsagen handler om at hun mundmotorisk har et eller andet, som gør at det er svært for hende at indtage fast føde ...
Jeg ved fra dine tidligere breve, at din datter har haft problemerne længe og at I har været ved lægen flere gange. Jeg synes I skal tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at få en henvisning til en spædbarnspsykiatrisk afdeling. Der findes sådanne afdelinger både i Århus, på Glostrup og på Bispebjerg hospital.
På en spædbarnspsykiatrisk afdeling er ansat psykiatere, psykologer, sygeplejersker (evt. sundhedsplejersker) som arbejder med familier og børn som har det svært af den ene eller anden grund. Min tanke er at man her vil kunne lave en psykologisk vurdering af din datter. Med dette mener jeg en vurdering af, hvad type mad hun f.eks. skal tilbydes (altså grovhed og konsistens) og hvordan hun skal tilbydes det, for at få en optimal spisesituation.
Samtidig vil man også gå ind og se på jer som forældre, for at vurdere om der er noget I kunne gøre anderledes. Nogle gange gør man tingene på en uhensigtsmæssig måde uden at vide det og det kan derfor være rart at få øjne på ude fra, som kan guide og fortælle en, hvad man kan prøve i stedet - hele tiden ud fra hvor barnet er henne i sin udvikling.
Jeg har tidligere arbejdet på en spædbarnspsykiatrisk afdeling og her har jeg mødt børn som af forskellige årsager havde svært ved at spise og svært ved at fornemme sult og mæthed. Og I er bestemt ikke de eneste, som bliver frustreret når barnet ikke tager føde til sig - vi ved jo alle, hvor vigtigt det er.
Som sagt kan årsagerne være mange og jeg synes ikke du skal holde dig tilbage med at gå til lægen. Lægen bør ikke synes det er fjollet - lillepigen skal jo have mad og som du beskriver det, så spiser hun intet, absolut intet, men lever af 2 flasker mælk og sådan skal det naturligvis ikke være.
Så af sted til lægen med jer, bed om en samtale med børnelægen og bed om at blive taget alvorligt :)
Rigtig meget held og lykke og giv mig meget gerne en tilbagemelding omkring, hvad I finder ud af, tak .. :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske