Svar: Får han for meget grød og for lidt mælk?
22. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og velkommen til :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, men du har ret i at din dreng nok får lidt for store mængder skemad. Det er bedre at du ikke giver ham mere end 1 dl og han så efterfølgende vil tage imod brystet, fremfor at han få 2 dl. grød eller mos og så afviser brystet. Så jeg vil anbefale dig at skære lidt ned i mængden af mad, så der stadig er plads til mælken inden han så skal sove sin lur.
Banan kan virke lidt forstoppende, så når han har tendens til forstoppelse, så er det ikke det du skal give ham. Giv ham i stedet lidt sveskemos eller mos af blomme eller abrikoser, det kan sætte lidt gang i maven.
Det er fint med 2 måltider skemad dagligt lige nu, når han bliver 6 måneder kan du øge ham til 3 måltider skemad. Igen er det her bedre at han får 1 dl. skemad 3 gange dagligt, vand af kop og efterfulgt af amning, end at han får 1½ dl skemad 2 gange dagligt og så ikke har plads til mælken.
I 6 måneders alderen kan han også begynde at få lidt mad i hånden, ristede rugbrødsbjælker, agurk, frisk blød frugt at sutte på som f.eks. en appelsinbåd eller lignende og det vil også være godt til at holde maven lidt igang naturligt. Derudover skal han i den alder også have kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos, kan begynde at få lidt af jeres sovs på sin mad osv. så det hjælper alt sammen på en bedre mavefunktion, at han bliver ældre og hans tilbud om fødevarer kan varieres.
Men lige nu er planen fin, du bør bare ikke give ham mere end 1 dl. grød og mos af gangen, vand af kop og så følge efter med brystet inden lur.
Mit forlag til en dagsplan, lavet ud fra dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød ca 1 dl., evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12
Eftermiddag 14.30: Tilbydes her evt. lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og sover dagens 3 lur som er en powernap.
Aften 18: Grøntsagsmos ca. 1 dl, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Evt. amning, kan her tages op og spise mere eller mindre i søvne, hvis han ikke vågner af sig selv ... Netop for også at få lidt ekstra væske i ham :)
At han dier i ca 8 minutter er helt fint, han regulerer selv sit behov ved brystet, men det er vigtigt at han får tilbuddet og at der også er plads til både skemad og mælk :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske