Brev:
Vågner tidligt - 16 mdr.
23. juni 2010
Alder:
16 mdr.
Vågner tidligt - 16 mdr.
Hej Helen,
Jeg skrev til dig d. 3. juni ang. vores datter, som står ret tidligt op - indlægget hedder "Hun står meget tidligt op". Vi har lige haft 1½ uge, hvor hun har sovet helt til kl. 5.30, og nogle dage endda kl. 6 – Dejligt!
Men, nu er vi tilbage ved det gamle mønster igen, ja hun vågner endda endnu tidligere, nu er den mellem 4 og 4.30.
I dit svar skriver du, at det ikke lyder som om hun har behov for at få ændret sin cirkadiske rytme, men at vi i stedet skal lade hende sove færdig i vores seng, og at det er et spørgsmål om et behov for nærhed og kontakt.
Dette ville vi også meget gerne, og vi har forsøgt det flere gange i hendes levetid, men Asta har aldrig villet sovet i vores seng. Når vi prøver at tage hende ind til os og få hende til at sove videre fortsætter hun med at vride og dreje sig og græder. I morges kl. 4 ville hun godt sove i sin fars arme, men farmand kan jo ikke stå ret op og ned i 2 timer, mens lillepigen sover færdig.
Hun virker meget urolig når hun vågner på dette tidspunkt, og jeg ved ærlig talt ikke hvad vi skal gøre for at få hende til at "sove færdig". Hun er egentligt i okay humør og hygger sig, når hun lige har fået chancen for at vågne, men 8½-9½ times nattesøvn er jo ikke nok for en pige på snart 17 måneder, og vi kan godt mærke at hun er træt og nemt bliver ked af det.
I vuggestuen har de heldigvis fået en god vane, hvor de lægger hende ½ time fra 8.30 – 9.00, så hun alligevel får en god formiddag og stadig kan sove en god middagslur (1½-2 timer), men det hjælper jo ikke på det faktum, at vores familieliv er helt smadret af denne type nætter og morgener.
Jeg håber du kan hjælpe med nye input.
Med venlig hilsen
Astas mor