Brev:
Afbrudt middagslur?
23. juni 2010
Alder:
23 mdr.
Afbrudt middagslur?
Kære Helen,
Jeg har en søn på snart to år, som stort set altid har haft et ustabilt søvnmønster.
Som lille havde han ondt i maven og nakken og var meget urolig (zoneterapeut og kiropraktor hjalp noget). Han har i øvrigt ind imellem ondt i ørerne og reagerer tilsyneladende kraftigt når tænderne skal til at bryde frem. Der synes altså at være mange ting som har forstyrret hans søvn. Efter en laang kamp for at hjælpe ham til at sove (i de sidste to måneder har vi gennem en lang sej kamp lært ham at falde i søvn selv (dvs. vi følger ham nu kun tilbage i seng omkring 10 gange imod de 70 gange i starten), og dette har tilsyneladende fået ham til at sove bedre om natten.
Alt i alt går det altså faktisk bedre, men da han falder i søvn temmelig sent mange aftener (grundet hans vedholdende væsen - han synger og snakker og hopper ud af sengen længe efter puttetid), er hans middagslur ofte 2 1/2 time lang. Jeg har snakket med pædagogerne på hans stue om at vække ham efter 1 1/2 time, da jeg tænker at han så vil kunne sove tidligere om aftenen. Det vil de dog helst ikke og refererer til den nyeste forskning, som peger på at der ingen sammenhæng er mellem middagslurens længde og træthed om aftenen (jeg synes det lyder mærkeligt, for den sammenhæng er der da for voksne..?).
De har endda givet os en artikel om børns søvn (Børn&Unge: "Børn skal sove ad libitum"), og da jeg er bange for at forholdet til vuggestuen skal blive konfliktfyldt, hvis vi insisterer på at de skal afbryde hans lur, har vi droppet emnet.
Hvad er din holdning/viden om dette?
Og kender du i øvrigt til noget søvndyssende/beroligende musik, som vi kan spille for knægten, når han ligger og skal sove? Det kunne måske hjælpe ham.
Mange hilsner
MS