Svar: Sover godt om dagen men ...
23. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du umiddelbart gerne vil lade din datter styre sin rytme selv og at I hjemme er meget fleksible i forhold til sovetider og vågentider ... :)
Med den alder din datter har, vil de fleste børn have brug for at sove ca 13-14 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 2-3 timer til middag og sover en nattesøvn på ca 11 timer.
Hvis jeres datter sover 4 timer samlet i løbet af dagen så vil hendes nattesøvn naturligt kun vare ca 10 timer, nogle gange måske kun 9 timer ... Derfor lyder det umiddelbart rigtigt at hun ikke kan sove allerede kl. 19.30, at hun ikke er træt nok, men at hun skal puttes til natten senere end hun bliver det lige nu.
Forestil dig, at der kører et tog, som styrer vores søvn. Det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis I kommer for tidligt til toget, skal I vente noget tid på, at toget kommer. Det er frustrerende at vente, og det er frustrerende at ligge i sin seng og ikke føle sig parat til at skulle sove. Putter I jeres datter for tidligt, vil hun naturligt derfor ligge og vende og dreje sig og blive frustreret fordi hun ikke er træt nok.
På samme måde kan I også komme for sent til et tog, hun kan blive overtræt og vil heller ikke kunne sove og vil igen blive frustreret og ked af det. Det handler altså om at springe på toget, når tiden er rigtig, og kommer I for sent eller for tidligt til toget, er der ingen grund til at blive liggende i sengen. Ingen kan sove på kommando – hverken børn eller forældre.
Så jeg synes umiddelbart, at I ud fra det du fortæller, skulle prøve at putte jeres datter lidt senere, for at se om hun så ikke naturligt begynder at kunne falde i søvn inden for kortere tid og altså tydeligt være mere parat til at sove. Prøv f.eks. at starte putningen kl. 20-20.30 og ikke 19.30 - bare for at se om ikke det kan gøre en forskel for hende.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske