Brev:
Motorisk aktiv under søvn
23. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Motorisk aktiv under søvn
Kære Helen,
Tak for dit råd vedr. søvn, vi har ikke helt fået hende til at sove selv, men det går laaaangsomt fremad.
Men for at runde søvnen igen, vi oplever stadig at hun vågner efter 45 min, og som jeg kan læse i et af dine svar til et andet brev, så er det meget naturligt da hun går over i en lettere søvnfase. Jeg tror egentlig gerne at hun vil sove videre, efter de 45 min, men arme og ben kører op og ned, frem og tilbage og ender med at vække hende.
Vi har været til kirapraktor med hende, og hun sagde at der vist var nogle spændinger i hendes ryg som kunne bærer en del af årsagen. Men hun sagde også at hun var et motorisk aktivt barn, og hun i denne alder (3½mdr) ikke kunne styre sine bevægelser og at hun simpelthen har svært ved at koble fra og ligge stille når hun sover.
Vi har prøvet at få hende til at falde til ro efter at hun vækker sig selv, ved at ligge en hånd på hende, men det er ikke nok. Man skal virkelig holde hendes ben og arme fast før hun nogle gange falder til ro igen, og når hun først er begyndt på at ligge uroligt, så når hun sjældent ind i den dybe søvn igen, men sover resten af hendes lur i en ret let søvn, hvor vi skal være over hende hele tiden.
Er der noget om snakken? Er der en ca. alder hvor man kan forvente at hun får mere styr på sine bevægelser og kan ligger stille i sin lette søvn?
Kan dette have indflydelse på hendes fremtidige udvikling, eller er det ganske normalt?
Mange tak for hjælpen. :)
Kærlig hilsen,
Rasmus