Svar: Appetitspring - skal jeg give mere pr. flaske?
23. juni 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Din datter vil naturligt når hun får flaske, have behov for at få lidt mere i flasken eller måske en ekstra flaske dagligt i takt med at hun vokser i størrelse. Det at hun melder sig hyppigere til måltiderne er altså ofte et tegn på at barnet er ved at være så stort, at mælkebehovet skal sættes lidt op.
Men når det er sagt, så er hendes døgnbehov ca. 1/6 af hendes vægt. Det vil sige at hvis hun vejer 5000g lige nu, så vil hun i døgnet skulle have 800-850ml mælk fordelt på 6-8 måltider vil det give mellem 105 og 140ml i hver flaske ... Du fortæller at hun ofte får 160 ml i en flaske og det lyder i forhold til hendes vægt, altså som en relevant mængde. Det lyder ikke som om at hun mangler mælk ...
Det er derfor også vigtigt at hun ikke begynder at overspise og det kan være en lidt svær balance at finde - for naturligvis skal hun have den mælk hun har behov for, men samtidig skal hun jo heller ikke have for meget ... Mange børn vil faktisk have stor glæde af en sut, især i forlængelse af måltidet og hvis hun ikke bruger sut, så synes jeg du skal prøve at få en sådan introduceret.
Det vil sige at hun får sin mælk, sin flaske og herefter bøvser hun og så får hun en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden igennem systemet, men samtidig får du også sikret hendes suttebehov. Netop fordi hun får flaske, som spises meget hurtigt, kan hun godt have behov for at få sin suttelyst ekstra stillet. Du skal tænke på at hvis hun blev ammet, så ville et måltid ofte kunne vare ½ time eller mere, hvor hun lå og suttede. Men når hun får flaske, så er måltidet ofte overstået i løbet af få minutter - men suttebehovet er der stadig og også behovet for at være i din favn.
Så måske er det ikke ekstra mad din datter nødvendigvis søger, måske er det nærheden, det at ligge hos dig, mærke din varme, din vejrtrækning, dufte dig osv. ligesom det også er at sutte, have behov for en sut :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske