Svar: Puttetidspunkt
23. juni 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Dorte
Tak for dit brev, dejlig at høre fra dig igen og stort tillykke med lillebror. Det lyder som om at I har det godt alle fire - rigtig dejligt! :)
Hvis du har det bedst med at have lillebror tæt på dig om aftenen og synes det fungere uden problemer, at han starter med at være i stuen, bliver skiftet, gjort klar til natten osv. når du selv gå i seng, der ammer ham og så putter I til natten - ja så er det super fint. Det lyder jo som om at det lige nu fungerer rigtig godt og i princippet skal man ikke ændre noget som fungerer og alle er glade for :)
Men ellers vil det normalt være sådan at man omkring 8 ugers alderen, omkring de 2 måneder, kan begynde at indføre lidt faste ritualer omkring søvn. Det er måden man pusler på, skifter over til nattøj, amning, en stille sang, måden man kærtegner på, en bestemt klud, en sut eller lignende, som barnet konsekvent puttes med. Det er fint.
I 3-4 måneders alderen kan man så begynde at indføre lidt mere faste ritualer, arbejde på en "3 lure om dagen-model", igen mere og mere genkendelighed omkring putning, putteritualer osv. hvor barnet også stille og roligt begynder at registrere hvor det bliver lagt til at sove, generelt sover i sin barnevogn om dagen og i sin seng om natten osv. Som man nu har det bedst med, man skal naturligvis vælge en rutine som er god for alle :)
Jeg synes det lyder fint at du venter med at pusle ham til du selv går i seng, fordi du derved undgår at skulle op og skifte ham om natten, hvor du selv sover rigtig godt. Han behøver ikke ligge på værelse for sig selv alene om aftenen, hvis han sover godt i stuen - modsat, hvis han virker til at blive forstyrret af fjernsynet, lydende, lyset osv. så er det en god idé at lægge ham i liften og lade ham sove afsides. Men det er for mig at se lige nu mere et spørgsmål om at han godt kan have brug for ro om aftenen, fordi han ikke er i stand til at lukke lyde ude endnu.
Små børn som din dreng kan ikke lukke lyde ude, de hører ligesom alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at I hjælper jeres dreng med at blive skærmet og finde ro.
Mange forældre oplever at deres børn i 2 måneders alderen har en periode, især om aftenen, hvor de græder meget og virker helt utrøstelige. Det handler om at børn netop i denne alder, begynder at have meget mere rumfornemmelse, de oplever verden større og de har rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får.
Hvis jeres dreng har perioder, hvor han tydeligt virker overtræt, ked af det, har svært ved at koble fra osv. Så vil det være rigtig godt at gå afsides med ham om aftenen og hjælpe ham til ro, ved ikke at have ham i stuen. Modsat, hvis han hører til de børn som faktisk trives rigtig godt med at have lidt støj omkring sig, føler sig tryg ved det, så er det jo helt fint at gøre som du gør.
Så igen - hvis det fungerer rigtig godt hos jer lige nu, som tingene er, så lad dem være som de er. Men hvis I har problemer med det, så kan nye vaner og rutiner være en god idé :)
Læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som beskriver søvnen fra spædbarn til børnehavebarn og giver et indblik i hvad I kan forvente, hvad putteritualer er, hvornår man kan introducere hvad osv. :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske