Svar: Søvn 4 mdr
6. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Din søn er kun 4 mdr og derfor har han stadig behov for at blive omsluttet og mærke nærhed, også når han skal sove. Ifølge bogen 'the no-cry sleep solution' kan du omkring 4 mdr´s alderen begynde at indføre mere faste putteritualer og lære ham at sove i egen seng.
Lige nu er det han kender til at blive vugget i søvn. Prøv derfor om du ikke kan amme ham og putte ham og så sidde ved siden af ham og vugge ham lidt. Som du beskriver ham, ville det dejligste for ham nok være at du sad med ham i en gyngestol, men sådan en er vi jo ikke mange der har:o) Derfor må du i stedet prøve at putte ham godt i dynen, så han føler sig omsluttet og så vugge ham lidt. Græder han, må du naturligvis tage ham op, trøste ham og putte ham igen.
Det handler om at han får et nyt putteritual, hvor det at blive vugget i længden ikke er nødvendigt. Bruger han sut? Ellers så prøv at give ham sådan en, gerne med en stofble trukket igennem.
Jeg tror helt sikkert at tiden vil arbejde for jer. Efterhånden som han begynder på anden mad, vil han også blive mættet mere og hans soverytme vil ændre sig. Sålænge han er under 6 mdr. vil det være naturligt at han fortsat har behov for at blive ammet om natten,- hver anden time er nok lige i overkanten. Prøv om du kan amme ham lidt hyppigere om dagen, så han bliver fyldt lidt bedre op til natten, eller overvej om du så småt skal forsøge med lidt skemad.
Jeg hæfter mig ved at han om natten sover i egen seng uden problemer og derfor er han ikke 'utryg' ved sin seng. Han skal derfor 'bare' lære at finde roen der også uden at være i arm, og det kommer med tiden og masser af tålmodighed, kærlighed og omsorg.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske