Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 6 mdr.
24. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har med glæde læst din bog, men har alligevel brug for dit råd om vores datter, der aldrig har kunnet falde i søvn om aftenen.
Johanne er netop blevet ½ år, og det kan tælles på én hånd, hvor mange aftener hun er faldet i søvn uden at spise sig i søvn, græde sig i søvn, gået med til hun sov eller faldet i søvn i vores seng med næsen boret ind i min hovedpude. Vi synes, vi har prøvet alt og det ritual vi bruger pt. har vi brugt i en måned nu, men det er svært at se noget fremskridt. Johannes seng står ved siden af min seng i soveværelset.
I starten skreg hun meget, når hun blev lagt i barnevognen om dagen, og indtil for ca. en måned siden gik vi 20-45 minutter med barnevognen, hver gang hun skulle sove. Men ved hjælp af din 'trilleteknik' kan hun nu de fleste gange bare lægges ud i barnevogne, uden at blive kørt med eller nøjes med en meget kort køretur – skønt! Hun sover med sut og med en tøjkanin over øjnene både i barnevogne og i sin seng.
Jeg hold med at amme, da Johanne var 4½ måned, fordi hun ikke ville mere. Johanne spiser kun, når hun er sulten. Jeg kan på ingen måde lokke mere mælk i hende, end det jeg har beskrevet nedenunder.
Cirka sådan ser Johannes dag ud:
Kl. 6.30: Vågner glad i sin seng
Kl. 7.00: Grød + vand og tilbydes efterfølgende flaske, hvor hun spiser mellem 20 og 40 ml
Kl. 8.30: Bliver puttet i barnevognen
Kl. 10.30: vågner
Kl. 11.20: Grød og vand af kop
Kl. 13: Flaske – spiser 20-60 ml
Kl. 13.15. Bliver puttet i barnevognen
Kl. 15: Vågner
Kl. 16.00: Flaske – spiser måske ingenting eller 40 ml
Kl. 16.30: tilbydes flaske igen og spiser 40 – 80 ml (ca.90 ml i alt i de to omgange)
Kl. 17.20 Bliver puttet i barnevognen
Kl. 17.50: vågner eller bliver vækket (vi har fundet ud af, at hvis hun sover for lang tid, skriger hun endnu mere om aftenen)
Kl. 18.10: Grøntsags mos og vand af kop
Kl. 19: Hun får nattøj på og evt. et bad, hvorefter hun ligger på gulvet og leger og hygger med far.
Kl. 20: Johanne og jeg går ind i soveværelset for at trække gardinerne for, mens 'vi' snakker om, at nu skal hun snart sove ;o) bagefter går vi ind på hendes værelse og skifter bleen. Vi sætter os i sofaen, hun får sutten og sidder og slapper af. Omkring kl. 20.30 gnider hun i øjnene og vi går ind i soveværelset. Jeg sætter mig på sengen og tilbyder hende en flaske, og der sker nu ét af følgende:
a. Hun spiser 100 ml. Jeg lægger hende over i sengen, hun roder rundt og efter ca. 10-15 min begynder hun at græde, og det gør hun måske i 30-60 min
b. Hun tager 2 sug af flasken og giver sig til at græde. Jeg trøster hende, og lægger hende i sengen. Hun begynder at græde og efter 20-30 minutter tilbyder jeg hende mere mælk, hvorefter det er som under punkt a.
Når hun er lagt i sin egen seng, sætter jeg mig i fodende af min seng, med ryggen til hende og hver 3 minut går jeg hen og putter hende igen – giver hende sutten, tøjkaninen over hovedet og siger god nat. I sengen har hun også en af mine brugte t-shirts.
Mange aftener sidder jeg i soveværelset fra kl. 20.30 til kl. 22.
Nogle aftener græder hun så ulykkeligt, at jeg tager hende op af hendes seng og putter hende i vores seng. Når hun får næsen over i min hovedpude falder hun til ro, og efter kort tid sover hun, og efter 10 min kan jeg lægge hende over i hendes egen seng. Vi har prøvet at putte hende direkte i vores seng, og det går også fint et par dage, men så er det som om, at det heller ikke virker.
Kl. 22.30: Jeg tager hende op (inden jeg går i seng) og giver hende flaske og hun spiser ca. 80 ml
Kl. 3.00: Flaske, hvor hun spiser 160 – 200 ml
Vi oplever, at hun har svært ved at overgive sig til søvnen. Tit sover hun 1-2 min., hvorefter hun begynder at græde igen. Når hun endelig falder i søvn, sover hun godt. Hun får sutten et par gange i løbet af natten, men det klarer jeg efterhånden i søvne ;o ) og hun er blevet rigtig god til selv at tage sutten, hvis hun kan finde den.
Om dagen er hun et meget glad og nemt barn, men hun er en dame med vilje og temperament ;o)
Mens vi har haft Johanne, har vi været ude to aftener. Den ene gang timede vi det, så vi puttede hende i autostolen og kørte hjem kl. 20.30, i håbet om at hun ville falde hurtigt i søvn – hun skreg i en ½ time. Den anden gang blev hun puttet i barnevogne kl. 20.30. Hun var grædende og urolig og kunne ikke falde til ro.
Vi håber du har nogle goderåd, der kan hjælpe Johanne til at sove.
Hilsen
Joan