Brev:
Ejer ikke et godt sovehjerte
24. juni 2010
Alder:
2 mdr.
Ejer ikke et godt sovehjerte
Kære Helen
Tak for en god side med gode svar, det er nyttigt som førstegangsforældre :)
Jeg skriver til dig vedrørende min lille dreng på 9 uger og 2 dage. En fantastisk lille dreng, der fra fødslen vejede 2400 g, han vejer nu 4,7 kg.
Han er en fin lille størrelse, men ejer desværre ikke et godt sovehjerte. Han sover max 1-2 timer af gange – også om natten, hvilket på nuværende tidspunkt er ved at være en hård omgang.
En typisk aften/nat falder han i søvn mellem 21-23, han sover så omkring 2 timer, får bryst, sover ca. 1,5 time, og dernæst vågner han ca. 1 gang i timen resten af natten. Han får bryst og er umiddelbart god til at spise, og han har jo også taget godt på. Vi har forsøgt at give ham mælkeerstatning Allomin til natten, dvs. han først ammer ved mig og får dernæst ca. max 60 ml på flaske, det giver dog ikke den vilde forskel.
Ofte kan vi heller ikke få flasken i ham, da han falder i søvn og er for træt. Efterhånden er vi meget trætte, hvorfor både jeg og baby til tider falder i søvn under amningen. Far gør alt, hvad han kan for at hjælpe og hjælper meget til med at lulle i søvn efter amningen, hvis baby ikke falder i søvn ved brystet.
Dagen kører efter samme mønster, det er dog sjældent, at han her tager 2 timer, nærmere 1 time af gangen spredt hulter til bulter ud over dagen. Han vågner tit under sine lurer og skal trøstes lidt, så kan han blive lagt igen. Dvs. vi har ingen rytme. Han spiser tit og ofte, og vores egen sundhedsplejske mener, at han tager godt på. Han tjatspiser måske nok tit, dvs. bliver tit lagt til for at spise, så måske han ikke bliver ordentlig mæt ved siden måltider, jeg ved det ikke, overvejer alt muligt som forklaring på den manglende søvn. Jeg lader ham selvfølgelig være ved brystet, til han selv vender sig bort, og forsøger også at få mere i ham herefter, men det gør ham bare vred og ked af det.
Vores dreng falder i søvn på følgende måder: I slynge (ved mig), ved at blive svøbt (ved far, jeg kan ikke, han er for tung til mig), ved brystet. Dvs. at vi går/luller ham i søvn, hvis han ikke falder i søvn ved mit bryst, ellers falder han ikke i søvn, er det en skidt ting, kan det give problemer i forhold til hans søvnmønster på sigt? Jeg kan allerede nu mærke i min ryg, at slyngen nok bliver et problem på sigt, når han bliver tungere ;-)
Det er efterhånden startet med at trække tænder ud, at vi får så lidt søvn, derfor vil jeg høre dig, om det er normalt, at en dreng på godt ni uger ikke sover mere, hvor meget sover børn i denne alder, og om du har et godt råd til hvordan, vi kan få os nogle flere timer på øjet – håber, at du kan hjælpe os på vej.
Kærlig hilsen
En meget træt lille familie