Svar: Ejer ikke et godt sovehjerte
24. juni 2010
Alder:
2 mdr.
Kære lille trætte familie
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det lyder for mig som om at I har brug for lidt mere rytme og fast struktur - både omkring amning og måden jeres dreng spiser på, men også i forhold til søvn - tingene hænger jo sammen :)
Det er sådan at modermælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvor den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven. Det betyder at din dreng nogle gange vil melde sig og die kortvarigt ved brystet og det gør han, fordi han er tørstig, det er måden han får den vandholdige mælk. Andre gange skal han die i længere tid, spise et hovedmåltid og herefter sove en lidt længere lur.
Hans behov vil altså variere lidt i løbet af dagen, så han spiser ca 6 hovedmåltider, længerevarende måltider, men derudover også kan melde sig ved brystet og die hyppigt og kortvarigt, for at få slukket tørsten. Især her de sidste dage, hvor vi endelig har fået temperaturene lidt op i Danmark, kan du måske fornemme at han spiser lidt mere hyppigt og netop har brug for at få slukket tørsten :)
Når børn spiser meget hyppigt om natten, så kan det skyldes at de søger at sætte produktionen af mælk lidt op. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og natamning øger derfor mælkemængden. Derudover giver det ekstra mælk at amme hyppigt, det øger altså mængden at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Du skal være opmærksom på at din dreng får den fede mælk med ud, fordi det er den der giver ham mæthed, ro i maven og gør at han kan sove en lidt længere lur. Samtidig skal du være opmærksom på at han lige nu godt kan have behov for at øge din mælkemængde lidt.
Jeg vil derfor anbefale dig at du førsøger at følge en rytme, hvor du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Sørg for at han spiser effektivt og længe, hold ham igang, så han ikke falder i søvn. Når han er færdig med at spise, så slipper han, har tydeligt mælk i mundvigene og virker afslappet og godt mæt. Så bøvser han, I pludrer lidt med hinanden osv. så skal han skiftes og inden han så skal puttes til næste lur, så ammer du ham igen, men denne gang fra modsatte bryst. Her får han så lige toppen, den mere vandholdige mælk, bliver fyldt lidt ekstra op og kan sove lidt længere med masser af mælk i maven.
Når han så vågner fra den lur, så starter du der, hvor han stoppede sidst, får ham til at spise godt i bund der, få den fede mælk med ud, bøvser, pludrer, skifter osv. og lægger så atter til modsatte side. Ved at amme på denne måde, får du sikret hans behov for mælk og får samtidig øget din mælkemængde lidt og får givet mulighed for længere lure om dagen.
Det vil være super godt hvis du også kunne amme i forskellige ammestillinger, sidde med ham i favnen, amme ham i tvillingestilling og også ligge ned (f.eks. om natten), fordi du hjælper ham til at spise bedre og arbejde bedre med brystet og få det "tømt", ved at bruge forskellige stillinger.
Du skal regne med at han ikke kan være vågen i mere end ca 2 timer af gangen, så skal han skiftes, ammes og puttes igen. Han har brug for at sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen og ca 10½ time om natten, for at være dækket ind. Altså ca 15-16 timer i døgnet.
Det er også sådan at små børn har har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand jeres dreng er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter I ham måske også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove ... Så prøv at sige til jer selv at han ikke skal være vågen i mere end 2 timer af gangen, så er det atter tid til mælk, bleskift og søvn :)
Det er helt okay at amme ham mere eller mindre i søvn med den alder han har, det er helt naturligt at brystet indgår som en fast del af putteritualet og det skal I ikke bekymre jer om lige nu. En slynge er fin at have ham i, men også at lægge ham i liften efter han er ammet, evt. putte ham med en sut, en klud eller andet der kan dufte lidt af mor - det vil også være godt.
Og så vil jeg også anbefale jer at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop beskriver hvad man kan forvente af små børn og søvn, hvordan barnet sover og hvordan søvnen er sammensat hos netop spædbørn som hos jer, hos større børn og hos voksne.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske