Brev:
Intet virker
24. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Intet virker
Hej Helen.
Jeg skrev til dig for nylig ang min mindste søns søvn - eller mangel på søvn;-). Jeg kaldte mig "Nybagt mor i laser".
Jeg takker for dit svar. Jeg er helt sikker på, jeg ikke har en fødselsreaktion af nogen art - jeg er ganske enkelt bare træt:-). Men selvfølgelig skal jeg være opmærksom på mit helbred og humør.
Alle dine tanker og forslag vedr lillebrors søvn og vaner er sikkert udmærkede - de virker ganske enkelt bare ikke på ham. Han er begyndt at få grød en gang om dagen, endnu spiser han kun et par mundfulde. Jeg tilstræber tre lure om dagen. Den første går som regel nogenlunde, men resten af dagen er svær.
I dag sov han to timers nogenlunde rolig lur (efter vores standard!), og derefter sov han bare ikke. Dvs at han var vågen fra halv tolv. Han tog en halv time ved 18-tiden og er nu totalt på igen.
Det kan da ikke være rigtigt, at så lille et barn ikke sover mere?! Jeg begriber det ikke.
Jeg giver ham rigelig mulighed for at sove, men det sker bare ikke. Om dagen sover han i vogn eller i slyngevuggen. At ligge med ham virker ikke.
Om natten ligger han enten i slyngevuggen, hos mig eller i sin seng - hvad der nu lige fungerer.
Han er utroligt urolig om natten. Basker med armene, kaster sig rundt, klynker, alt sammen med lukkede øjne. Han ligger måske roligt et kvarter efter en amning - så begynder han, og jeg må bruge alt fra en halv til flere timer på at få ham til ro. Det føles som om, jeg bakser rundt med ham hele natten, men vi sover jo også lidt. Det må vi gøre.
Lige meget hvor elendig natten har været, er han glad og virker frisk om morgenen. Og jeg VED, han har sovet dårligt. Igen; jeg forstår det bare ikke?!
At putte ham om aftenen er det store tilbagevendende spørgsmål. Jeg aner ikke, hvordan vi skal gøre. At lægge ham mæt og søvnig i hans seng virker slet ikke. Han begynder at snakke, og det udvikler sig til råb, som bliver til gråd.
Han falder aldrig i søvn i vores arme (og er også tung at gå med, da han vejer 9 kilo).
Slyngevuggen kan virke, men det kræver mandsopdækning, da han vågner, hvis den hænger stille.
Jeg er altså efterhånden totalt på bar bund mht det søvn der.
Jeg har købt din bog. Forstår godt, hvad du skriver, men det virker bare IKKE på vores søn.
Hvad tænker du om alt det her?
Anne.