Svar: Skemad næhh nej mor
24. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Magnus's mor og far
Jeg kan godt forstå at I vægrer jer lidt mod at give Magnus mad i hånden, når han har så mange tænder som han har, for det øger naturligvis risikoen for at han bider noget af og får det galt i halsen.
Men samtidig er I nødt til at give ham noget at bide i, det er meget vigtigt for hans mundmotoriske udvikling, for hans lyst til at spise skemad og for hans evne til at begynde at tygge mad i stykker og jeg vil faktisk anbefale jer at I begynder at give ham mad i hånden til hvert måltid. Noget i hånden at starte med vil gøre ham opmærksom på at det er spisetid nu og forberede ham på en god måde, så han er mere parat, når I så følger efter med skemaden.
Samtidig vil det være rigtig godt at han nu får fire flasker i døgnet og at disse fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Flasken om formiddagen og om eftermiddagen forsvinder og erstattes af mellemmåltider i stedet. Samtidig giver et nedtag i mælk og tidspunktet for mælk - også bedre plads i maven til mere rigtig mad.
Han skal derudover sidde i sin høje stol, når han skal have mad, så han forbinder det med at spise og ligesom bliver forberedt på hvad der skal ske.
Han bruger jer som et spejl og I må meget gerne åbne munden, når I giver ham mad. I skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser I putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Hold skål med grød/mos i den ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge jeres stemme og mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Han skal have mad der smager af noget, mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Han må få stort set alt med den alder han har nu og det er vigtigt at maden er interessant. Jo mere variation I kan give ham, jo bedre er det.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt appelsinbåde at sutte på, og du følger så efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, lidt frugtmos eller mos af bær, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 10 som nu - men uden at få flaske først.
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd eller lignende til at starte med og du følger så efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Det betyder mindre, det vigtige lige nu er, at han kommer igang med at spise. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 14 - når han ikke længere får flaske inden formiddagslur, vil han sandsynligvis sove korte lur om formiddagen og derfor kunne puttes lidt tidligere om eftermiddagen...
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle at sidde med i hånden at gumle lidt på, gnaske i, til bydes også lidt frisk frugt og bær og der følges efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, risretter, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Det meste mad kan moses og bruges til ham. Giv igen også mad i stykker, det kan være kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende som han selv sidder og gumle i, kartofler kan moses med sovs og indmaden af en frikadelle moses ned sammen med eller gives som små bidder i munden, hvis han virker interesseret. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se skal I altså skære lidt ned i mælkeindtaget for at give plads til mere sufficient mad. Samtidig skal de fire flasker i døgnet ligge fordelt over hele døgnet og konsekvent efter skemaden er indtaget ...
Det er som sagt vigtigt med mad i hånden og I må holde ham under opsyn, og ikke give f.eks. æble, som knækker let, men i stedet netop brødskorper som ristede rugbrødsbjælker, appelsinbåde, både af blomme eller måske lidt mast hindbær ind i munden ...
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske