Svar: For tyk og spørgsmål om væske
25. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Jeg kan godt se at din datter ligger højt på vægtkurven, men hendes længde føler også godt med. Hun er en stor pige, både vægt- og længdemæssigt.
Jeg kan også se at hun har været en stor pige hele tiden, hun vejede 4,2 kg da hun blev født, så hun har aldrig været et lille nips ...:)
Ser man på vægt og længde sammen, så kan jeg godt se at hun på det sidste har øget sin vægt lidt mere end hun plejer, men stadig ser det ud som om at vægt og længde passer sammen. Det er også min erfaring at børn ofte vokser i ryk, så i nogle perioder øger de deres vægt, i andre perioder øger de deres længde og mon ikke jeres datters vægt er blevet øget lidt ekstra, fordi hun nu er kommet godt igang med skemaden og begynder at få lidt ekstra fedt, proteiner osv. via maden...
Når børn tager meget på, så skal man altid se på det enkelte barn og noget af det man er opmærksom på at barnets indtag af mælk og mad. Børn der får flaske kan godt have tendens til at overspise og her skal man være opmærksom på om det er mælkeindtaget der gør, at barnet vokser så meget ... Hos jer lyder det ikke til at være tilfældet, jeres datter lyder ikke til at få for meget mælk, snarere tværtimod - det lyder som om at hun faktisk er svær at få nok mælk i ...
Du skal ikke forvente at hun bliver ved med at tage så meget på, i takt med at hun begynder at bruge sig selv mere motorisk, triller, drejer om sin egen akse, kryber og begynder at kravle, så vil hun naturligt forbrænde mere og vægten vil stagnere. Selvom hun har taget ca 6 kg på det første ½ år, så vil hun måske kun tage 2 kg på det næste halve år, så hun ved 1 års alderen kun vejer godt 12 kg - og det er helt normalt.
Hvis hun mod min forventning øger sin vægt med samme hast de næste måneder, så må du drøfte det med lægen :) Men lige nu skal du tage det roligt, hun lyder til at være en rigtig dejlig, sund og skøn pige :)
Jeg synes ikke du skal ændre på sammensætningen af hendes mme eller kun lave hendes grød og mos på vand. Det er vigtigt at hun får den næring hun skal have, at hendes energibehov dækkes som det skal. Så mme skal laves efter opskriften fra producenten og grød skal laves både med vand og mælk og fedtstof, så hun får sit behov dækket korrekt :)
Det er vigtigt at hun får både mælk, væske og mad nok og det er vigtigt at du ikke giver hende så store mængder grød og mos, at hun afviser sin flaske. Som jeg læser dit brev, så får hun lige nu kun 1 flaske med mælk og det er for lidt. Hun skal have mindst 500ml mme dagligt - gerne en del mere - og derudover vand. Hvis hun ikke får sin mælk, så kommer hun til at mangle vigtige vitaminer og mineraler som f.eks. kalk og jern, så min. 500ml dagligt skal hun have.
Så måske skal du ændre lidt på dagsplanen og skære lidt ned i mængden af skemad, - ikke så hun får færre måltider, men så hun får mindre måltider, netop for at hun så også vil drikke sin flaske.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30-8: 3/4 dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: 3/4 dl. Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres derudover med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor sen en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Flaske
Powernappen kan evt. springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Der er enkelte børn som i 6 måneders alderen kan nøjes med 4 flasker dagligt, fordi de drikker meget store mængder hver gang. De fire flasker kan så ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften - det er således flaskerne inden formiddagslur og om eftermiddagen der springes over og i stedet får din datter så lidt mellemmåltider med frugt.
En plan sammensat som denne med grød og grøntsagsmos og frugtmos/frisk frugt, vand af kop til alle måltider og 4-6 flasker i døgnet vil normalt også være godt til at holde maven igang naturligt. En sådan plan kan altså også hjælpe på hendes maveproblemer :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
- og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske