Svar: Skrigehals
25. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er altid svært, når børn skifter søvnrytme og adfærd, man bliver naturligt urolig, når barnet pludselig sover anderledes og kortere og når barnet pludselig begynder at græde mere og være mere pylret. Når barnet tydeligt vægrer sig ved at blive lagt ned og ikke vil puttes. Det hører dog alderen til, så en del af det du oplever handler sandsynligvis om den udvikling som din dreng går igennem lige nu.
Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring, ligesom der også ligger en fase omkring 26 uger:o)
Fasen din dreng gennemgår lige nu er ofte kendetegnet ved at han bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave og omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns) og dreje rundt om sig selv.
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og så omkring 26 uge begynder næste fase så... Alt efter om barnet er født lidt før tid eller født efter termin kan faserne godt rykke sig et par uger.
I kraft af den udvikling han gennemgår, så er han også meget mere bevidst end tidligere. Han er således mere og mere afhængig af en fast soverytme, fast ritual, det gør ham rolig når ting er genkendelige og det er derfor et rigtig godt tidspunkt at arbejde lidt på lidt faste rutiner. Det vil sige faste tidspunkter at tilbyde mad, flaske og så putte ham på en fast måde, at gøre det samme igen og igen gør tingene genkendelige og dermed trygge og hjælper derfor på sigt til større ro.
I er allerede godt igang, lige nu er uroen der og fleksibiliteten lidt nødvendig fordi der sker så meget med din dreng, men det kommer stille og roligt, så hold fast i de gode rutiner I allerede har fået skabt. Og så skal han måske også øges lidt i skemad - det er på sigt også med til at give dagen mere rytme og genkendelighed, det medvirker til mere faste rutiner :)
Da han har været igang med skemaden siden 4 måneders alderen og det umiddelbart går godt, vil jeg anbefale dig, at du nu forsøger at give ham 3 små skemåltider dagligt.
En plan for dagen, lavet ud fra de tidspunkter du tidligere har givet mig, kan se således ud:
Morgen 7.30: En lille smule grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugt eller grøntsagsmos (skift gerne, så han hver anden dag får det ene og hveranden dag det andet), vand af kop. Tilbydes en agurkering at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, - og igen også gerne en lille flaske
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager I andre spiser, vand af kop. Kan her også tilbydes en agurkering at gumle på ...:)
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske som nu
Hvor motorisk stærk er Tristan? Jeg spørger fordi det kan være en idé at lade ham sidde lidt op i barnevognen, når du putter ham. Hvis barnevognen har et ryglæn, så kan du sætte ham op af dette - det er ofte skråt, så han ligger stadig mere end han sidder ... Det er vigtigt at han bliver tryg og glad ved sin barnevogn igen og lige nu, hvor han er så nysgerrig og gerne vil opleve og følge med, så er det rigtig vigtigt at anerkende dette behov. Så start med at sætte ham op i vognen og tril ham så en tur, hvor han kigger på verden, mærker vinden i ansigtet osv. Nyd det dejlige vejr :)
Og når han så virker parat til at sove, så lægger du ham ned, det er først der han skal puttes. Læg her mærke til tidspunktet, se hvad klokken er. Det giver dig en idé om, hvornår det rette puttetidspunkt er for ham, hvornår han egentlig er parat til at sove og det vil hjælpe dig til på sigt at få ham puttet uden større problemer, at du ved hvornår rette tidspunkt er :)
Vær også opmærksom på at han måske begynder at ændre rytme. Jeg har lavet planen ud fra dine tidligere angivne tider, men måske vil han nu begynde at sove en kortere formiddagslur og sove middagslur tidligere. Hans protest mod at blive puttet kan altså også handle om at hans søvnbehov og rytme i løbet af dagen måske er igang med at ændre sig, så han ikke kan forventes at sove så lang en formiddagslur mere ... :) Bare en tanke.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske