Brev:
Tid til ny madplan?
26. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Tid til ny madplan?
Kære Helen
Så synes jeg lige at jeg har brug for din ekspertise igen:-)
Min datter er d. 03.07 7 måneder. Jeg fik en madplan da hun var 6 måneder og jeg vil bare lige høre om der er nogle ændringer i madplanen eller jeg skal fortsætte med den?
Hun får grød til morgenmad, grøntsagsmos til middags- og aftensmad, vand af kop, frugtmos og agurk i hånden. Det går super godt og det er pragtfuldt at se, men jeg har lige nogle spørgsmål alligevel:
1. Til morgenmad er hun slet ikke interesseret i hjemmelavet havregrød men det kører ned når jeg giver hende fuldkornsgrød med frugt fra Beauvais, så er det ok at fortsætte med det?
2. Til frokost giver jeg for det meste grøntsagsmos med kylling og ris eller lasagne som jeg har købt på glas økologisk færdigblandet, hvis vi ikke lige har rester fra gårsdagens aftensmad. Til aften giver jeg hende af vores mad men nogle gange hvis vi er på besøg hos mormor og morfar eller oldemor som vi som regel besøger hver lørdag ja så giver jeg hende også grøntsager, kylling og ris eller lasagne fra glas, er det helt ok?
3.Hvor groft må jeg lave hendes mad/hvad kan hun sluge uden det sætter sig fast i halsen? Hvornår må jeg f.eks. give hende nogle små rugbrødshapsere med f.eks. leverpostej?
Hun er meget stærk i hendes gummer så jeg er ikke vild med at lade hende sidde alene når hun selv har f.eks. agurker i hånden da hun nemt bider et stykke over, jeg er bange for det sætter sig fast. Er små børn i stand til at spytte mad ud hvis det er for store klumper eller sluger de bare hvad der kommer ind og så sætter det sig fast i halsen?
Så har jeg forresten lige fået at vide i min mødregruppe at jeg skal give min datter jern, hvad mener de med det? Hvad og hvor får jeg det fra? Det har min sundhedssygeplejerske ikke fortalt mig noget om så jeg er lidt på herrens mark. Hvor længe skal jeg give hende det.
Du har nok et lille smil på læben når jeg sådan spørger til mad hun kan blive kvalt af, men jeg er lidt bange for at prøve ting af uden lidt hjælp, hvis det nu skulle gå galt, man vil jo gerne være en ansvarlig mor og så er hun det bedste jeg har:-)
Mange mange hilsner til dig
Maibrit