Brev:
Svært ved at falde i søvn - 3 mdr.
26. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Svært ved at falde i søvn - 3 mdr.
Kære Helen
Nu er vores søn Casper blevet 3½ måned og vi har igen et spørgsmål til dig vedr. søvn. Efter nogle hårde uger, hvor Casper havde svært ved at sove om dagen, hvilket vi fandt ud af sandsynligvis skyldtes problemer med maven, har han sovet godt siden hans mave "gik i orden" v. ca. 2½ måneds alderen.
Men på det sidste (de seneste ca. 2 uger) er det som om han har svært ved at finde ro, når han skal sove. Det gælder både om dagen og om aftenen. Han sover typisk 2-4 lure af forskellige varighed om dagen (oftest mellem 1 og 2 timers varighed) og sover godt om natten: 11-13 timer afbrudt af nogle korte vågne perioder tidligt om morgenen, dvs. v. 5-6-tiden, hvor han tit kommer over i vores seng og ligger og snakker og hygger 15-20 minutter indtil han falder i søvn.
Vi har læst din - i øvrigt rigtig gode - bog ”Sådan får du dit barn til at sove” og jeg gætter derfor på, at du vil spørge, om vi har urealistiske forventninger til, hvor meget Casper skal sove og at det er det, der er skyld i problemerne :-) Til det er vi ret sikre på, at vi kan svare nej ;-)
Vi kan også læse i din bog, at Caspers "søvn-krise" er ret typisk for alderen, men Caspers problem består ikke i sjatspisning og "sjat-sovning" med derimod i, at han har svært ved at fald i søvn.
Casper er ret tydelig i sine signaler om hvornår han er træt: gnider øjne, gaber og ikke mindst klynker han på en bestemt måde, som min mand og jeg kalder for "sovelyden".
Tidligere (indtil for et par uger siden) når Casper sagde sin sovelyd gik vi ind i soveværelset eller ud til barnevognen med ham. Gav ham hans putte-klud og putte-bamse, stoppede dynen godt ned om ham og nussede ham godnat. Så gik der typisk 2-5 minutter, hvor han lå og nussede med sin klud og sin bamse og langsomt, men sikkert faldt han – så godt som hver gang - i søvn. (Nogle gange skete det selvfølgelig også, at vi lagde ham for tidligt, så tog vi ham op og ventede på næste "søvntog". Alt sammen gik fint, stille og roligt og sjældent med den store "dramatik" :-))
Selvom vi ikke har ændret noget på rutinerne virker de imidlertid ikke for tiden…. Casper bliver lagt, vender hovedet ind mod sin klud og ruller med øjnene, men så er det som om det går op for ham at han er ved at falde i søvn og så begynder han at klynke. Selvom vi forsøger at trøste med ord og et par hænder på hans krop ender det som regel med, at hans klynken tager til og han begynder at græde. Så tager vi ham op, går rundt med ham, taler beroligende, men oftest gentager scenariet sig igen og igen, når vi forsøger at lægge ham.
Til sidst falder han i søvn, fuldstændig udmattet. Han kan næsten klynke videre i søvne, indtil søvnen endelig overmander ham.
Det eneste der helt sikkert virker, og hvor vi slipper for gråd, er enten at gå med barnevognen i 5-15 minutter (om dagen) eller at jeg lægger ham til brystet (både dag og aften). Så går der ikke ret lang tid, før han sover – og det uanset om han lige har fået masser af mælk kort forinden, så det ikke er sult eller tørst, der plager ham.
Vi har også forsøgt at bade ham om aftenen, men det ender desværre tit med, at han bliver pylret/"ulykkelig" midt i det hele og så er det langt fra hyggeligt at stå med en våd baby, der både skal tørres og i tøjet mens han græder.
Har du nogle gode forslag til, hvad vi ellers kan gøre?
Venlig hilsen
Caspers mor og far