Svar: Svært ved at falde i søvn - 3 mdr.
26. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Caspers mor og far
Tak for jeres brev :) Jeg kan godt høre at I har sat jer ind i min bog, - når jeg læser jeres brev, kan jeg næsten høre mig selv .. :)
Den alder, den udvikling, oplevelsesrejse som Casper går igennem lige nu, gør at han har rigtig mange stimuli som skal bearbejdes for at han kan falde i søvn. Han vil på den ene side gerne følge med, gerne opleve, undersøge, mærke verden og kan næsten ikke give slip og på den anden side, har han brug for at sove, brug for at få bearbejdet det hele for at kunne være frisk og have energi nok til at lære mere, når han er vågen igen.
Det betyder at han lige nu har lidt "overskuds-energi" som han skal af med for at kunne sove. Og derfor har I lige nu en periode, hvor han smågræder, virker irriteret, virrer med hovedet, slår ud med armene osv. hver gang han skal overgive sig til søvnen. Først når han har fået dette ud, kan han slappe af og falde til ro.
Det er derfor det hjælper enten at gå med ham, eller at tage ham op og amme ham en ekstra gang. Når I går får den vuggende bevægelse i vognen ham til at slappe af i kroppen, når du tager ham op i din favn går alle opioiderne igang og han bliver afslappet og får koblet fra og kan sove.
Det er helt okay derfor at gå lidt med ham eller at amme ham en ekstra gang og det sker der ikke noget ved. Det giver ikke dårlige vaner fremover, det giver bare den ekstra ro som han lige nu har brug for at I hjælper ham til at få :)
Med hensyn til badet om aftenen, så skal I måske i en periode prøve at lægge det om dagen, netop fordi han sidst på dagen hurtigt kan blive overtræt, det hele kan hurtigt blive for meget :)
Og så vil det være en rigtig god idé at amme ham inden han kommer i bad, så han er fyldt godt op med mælk lige inden og er tryg og mæt, når han bades. Ligesom det også kan være nødvendigt at du ammer ham, når han kommer op af badet, - der svøbe ham i et håndklæd, lægge ham til brystet og få ro på og først derefter lægge ham på puslebordet og give ham ble og tøj på - så en amning ind imellem det hele vil være helt normalt og igen helt okay :)
Jeg kan ikke ud af jeres brev se om Casper bruger sut, men I kunne naturligvis prøve om han ville have en sådan. Den kunne hjælpe ham der, hvor I ved at han med sikkerhed ikke er sulten, men 'bare' har brug for at få trygheden og beroligelsen ved at få brystet i munden - sutten kunne her erstatte brystet ... sammen med sutten, kunne han få en klud der dufter af mor - en stofble eller lignende som du har sovet med, som du bruger hver gang du ammer, så den dufter af dig. Vælg en sut med en suttering, hvorigennem I så kan trække stofbleen.
Jeg håber I kan bruge lidt af mine tanker videre - i hvert fald hjælper det ofte at få at vide, at det er normalt og helt okay, det der sker lige nu hos jer :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske