Brev:
Udfasning af amninger og tilpasning af søvnrytme
26. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Udfasning af amninger og tilpasning af søvnrytme
Kære Helen
Tak for et utroligt anvendeligt svar på mit tidligere spørgsmål om amning. Det gjorde bare en verden til forskel og amningen har kørt på skinner siden.
Nu er situationen den at jeg er rendt i en fødselsdepression – egentligt har den nok ligget der lidt hele tiden, men det er først omkring de 6-7 måneder efter fødslen at den helt slog benene væk under mig. Derfor, selv om jeg ved at jeg nok kunne finde svar på mit spørgsmål ved at læse i din brevkasse, ville det være frygteligt rart med et direkte og klart svart, som passer på præcis min lille pige. Jeg magter ikke at sidde i timevis og læse.
Trænger bare til en hånd med at få dagsprogrammet til at følge med og være alderssvarende...
Vores dag ser typisk sådan ud:
5/5.15 Vågner, ammes, sover videre
7.15/7.30 Vågner, op. Spiser ½ - ¾ dl havregrød + frugtmos. Vand af kop.
9.30 Ammes
10.00 Lur. Mellem ½ og 1 ¼ time.
11.30 Spiser få små hapsere blødt fuldkornsbrød/rugbrød med f.eks. avocado/fisk. Lidt grøntsagsmos, nogle gange med fisk/kylling/bønner (ofte kun 10-15 små skefulde). Bidder af f.eks. jordbær eller banan som jeg holder for hende. Vand af kop
13.00 Ammes
13.30 Lur. Som regel ca. 1 ¼ time
15.30 Fordi ikke spist så meget til frokost, tilbyder igen grøntsagsmos. Måske lidt riskage, frugt, brød. Vand af kop
16.30 Ammes
17.00/17.30Træt og tit nødt til at have lille ekstra lur ca. ½ time
18.00 Grøntsagsmos. Evt lidt af vores mad moset. Hvis hun ikke har spist meget tidligere og til dette måltid, giver jeg en anden grød – boghvede, hirse, quineo, som hun elsker og spiser ganske meget af (½ dl eller lidt mere), særligt hvis jeg blander lidt frugtgrød i. Vand af kop
19.30/20.00 Ammes og puttes.
23.00 Ammes i søvne, sover videre
Hovedspørgsmålet er: Hvordan skærer jeg bedst ned i antallet af amninger?
Min pige får nu seks amninger om dagen. Jeg har forsøgt at starte med at skippe den klokken ca. 16.30, men fordi hun ikke spiser rigtigt fantastisk andet end til morgenmaden, bliver hun for sulten og søger brystet. I slutningen af august skal hun starte vuggestue.
I sammenhæng med det – Har du nogen forslag til hvordan jeg kan få hende til at spise lidt mere? Eller er det nok og jeg har en urealistisk forventning om hvad hun bør spise? I øjeblikket er det bare nødt til at være meget overskueligt. Jeg har ikke den store fantasi eller energi til at gøre meget. Hun elsker at drikke vand af en kop. Jeg prøver at begrænse det lidt, men hvor meget er egentligt ok.
Slutteligt ville jeg lige høre hvad du tænker om hendes søvn. Hun sover ret lang tid om natten, men jeg synes nogle gange hun virker træt om dagen og som om hun godt kunne trænge til at sove lidt længere lure, men jeg kan ikke få hende til at sove videre hvis vågner efter ½ time. Vi har ikke mulighed for at have hende sovende i barnevogn som jeg kan trille med, så hun tager alle lure i sin seng, med mindre vi er ude og hun sover i klapvognen (som ikke egner sig til at sove i til daglig).
Trods hvordan jeg har det er vores lille pige en fantastisk glad lille en, som trives og gør alt det hun skal. Derfor håber jeg mit brev giver lidt mening og glæder mig til dit svar.
Venlig hilsen
Berit