Svar: Udfasning af amninger og tilpasning af søvnrytme
26. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Berit
Det er rigtig dejligt at høre, at mit sidste svar hjalp dig til et godt ammeforløb. Det lyder også som om at amningen stadig fylder meget og at I er glade for den begge to :)
Men amningerne skal skæres betydeligt ned, med den alder din datter har nu, har hun brug for 3 amninger i døgnet og da du samtidig har fået en fødselsdepression, så vil det sandsynligvis være rigtig dejligt for dig, at kunne blive 'fritaget' lidt, så du ikke behøver være på helt så meget hele tiden.
Du kan naturligvis overveje om du vil erstatte amningerne med flaske, for at få mere tid til dig selv og mulighed for at far kan tage over. Men hvis du har det rigtig godt med at amme, så skal du naturligvis gøre det - dog altså kun 3 gange i døgnet nu :)
En plan lavet for dagen, ud fra dine angivne tidspunkter kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes, sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød med frugtmos som nu, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden (det kan være appelsinbåde, både af fersken, blomme, jordbær eller melon), vand af kop.
Puttes til lur ca kl. 10 uden at blive ammet først
Frokost 11.30: Så brødhapsere med forskelligt fiskepålæg, det kan være sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignede. Suppleres derudover med lidt grøntsagsmos (det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas), kan derudover også suppleres med lidt små stykker frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer eller hvad du nu har. Vand af kop.
13.00 Ammes og puttes til lur ligesom nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bør, kan også tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Har evt. behov for en powernap, hvis hun sover kortvarigt og det er helt okay, da det ikke ødelægger nattesøvnen.
Aften 18.00: Mere og mere familiemad, må få risretter af forskellige slags, må gerne få pasta med kødsovs, lasagne eller lignende, kan få laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle - kan I princippet få som I spiser, stadig hvor noget er moset og noget givet i stykker. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Må gerne få en godnatgrød, hvis hun ikke har spist særlig meget, så du er sikker på at hun er fyldt godt op til natten.
Ammes og puttes til natten ca 19.30/20.00
Sen aften 23: Ammes som nu og sover til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg i denne plan bibeholdt 4 amninger - de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. En af disse amninger skal fjernes i løbet af et par uger, og du må prøve at vurdere, hvad for en der fjernes bedst. Det vil sandsynligvis være enten amningen tidlig morgen eller amningen inden middagsluren der forsvinder.
At gå fra 6 til 4 amninger som planen foreskriver og derefter fra 4 til 3 burde være muligt uden de store problemer - også for at din krop kan følge med.
Det er rigtig dejligt at din datter er så glad for vand, du skal give hende vand af kop til alle måltider og hun skal slukke sin tørst i vand. Hendes behov for mælk dækkes fint af modermælk også selvom du kun ammer 3-4 gange dagligt. Derudover får hun nu også ost og lidt tykmælk eller lignende og det giver også kalk :)
Planen er lavet så den føler din nuværende plan meget og det er derfor kun små ændringer der skal til. Den største forskel er at amningerne skal erstattes af mere rigtige mellemmåltider, men jeg tænker at det stadig er overskuelig at give hende ½ bolle med smør, ost og lidt frugt eller at give hende lidt tykmælk - også selvom det er svært at finde overskud lige nu ... :)
Hendes søvnrytme vil jeg ikke gøre så meget ved lige nu. Jeg tænker at det ændrer sig helt af sig selv, når hun starter i vuggestue. Alle de nye oplevelser, at det hun pludselig skal forholde sig til vil sandsynligvis gøre at hun begynder at sove lidt længere og mere sammenhængende og efter lidt indkøring fint kan nøjes med kun 2 lure dagligt, netop fordi hun sover længere tid.
Så lige nu synes jeg ikke du skal bekymre dig om hendes søvn, men lade hende sove som hun gør og så i stedet fokusere på mere mad og mindre mælk - og mere familiemad, udgangspunkt i jeres mad :)
Hun lyder til at spise meget fint og også meget fine mængder. Det er helt okay med få hapsere og 10-15 skefulde mos ved siden af, det lyder helt normalt og passende for alderen. Men netop derfor er de små hyppige måltider også vigtige :) Og super dejligt at hun drikker vand, det skal du ikke umiddelbart begrænse, hun vil netop skulle drikke mere, fordi du nu skærer amningerne ned :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, pas rigtig godt på dig selv og på hinanden :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske