Brev:
Kan ikke lide komælk
27. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kan ikke lide komælk
Kære Helen,
Jeg er tilbage med et spørgsmål om mælk, som jeg har været lidt inden om før.
Marie bliver et år den 07.07 og sover nu så godt om aftenen og natten, at vi er nødt til at vække hende. Så hun får sine 2x200 ml mælk. Hun hører til de børn, der ikke gider drikke særligt meget, når de kommer i seng. Vi er derfor ret sikre på, at det ikke giver problemer, når vi i næste uge begynder at trappe hende ud af den sene natflaske.
Problemet er, at hun stadig ikke gider drikke komælk. Og det bliver et problem, når hun skal til at drikke mere af det. Jeg har prøvet at købe forskelligt mælk, økologisk, ikke økologisk, dansk mælk, tysk mælk, lun mælk, kold mælk osv. Men nej hun vil bare ikke.
Jeg har fået købt en kop med en drikketud, sådan en som den du sendte mig et billede af. Hun synes koppen er interessant og tager en stor slurk, men spytter det ud med det samme og skærer ansigt, så det er tydeligt for os, at hun ikke kan lide det. Det samme sker, når vi giver hende det af en kop.
Hun kan absolut hellere ikke lide A-38, tykmælk osv. Det hjælper heller ikke, at hun kan se, at vi spiser og drikker det samme. Det er lidt frustrerende, især fordi jeg er bange for, at hun ikke får nok kalk. Det eneste hun rigtig godt kan lide er ost, så det får hun et par gange om dagen
Hun skal begynde i dagpleje til august, og hernede er det helt normalt at give børn, der ikke kan lide mælk kakaomælk, hvilket jeg ved, at dagplejeren også gør! Det er også noget Maries far har foreslået! Jeg synes, at det er helt forkert og et totalt skråplan.
I forgårs gav min kæreste Marie en cultura drik med frugt i og uden sukker. De var på tur, og det var meget varmt, så han synes, hun skulle have noget koldt. Det ville hun rigtig, rigtig gerne have. Min kæreste mener derfor, at vi skal lave mælke-smoothies til hende. Jeg er heller ikke udpræget begejstret for denne ide :-)
Har du nogle råd til os, så hun lærer at drikke mælk uden alt muligt i?
Jeg har også tillægsspørgsmål vedrørende vand. Hvor længe skal vi koge vand til hende? Altså drikkevand? Vi er lidt dovne og køber nu vand på kartoner til hende, som er specielt egenet til babyer.
Sidst men ikke mindst, vil jeg gerne vide, hvor længe vi skal holde igen med spinat i maden til hende?
På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner,
Sanne