Svar: Kan ikke lide komælk
27. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Sanne
Det lyder bestemt som om at det er smagen af mælk, jeres datter ikke er glad for, hun tager jo en fin stor slurk af koppen, men spytter det ud, når hun opdager det er mælk ...
Mælk er vigtigt netop for at sikre hende kalk og det anbefales at børn efter 1 års alderen tilbydes letmælk.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen".
Barnet behov for mælk vil altså ofte være dækket ind, hvis man giver et glas mælk morgen og aften og et surmælksprodukt midt på dagen, og så i øvrigt giver barnet ost, sovs og lader mælk indgå som en naturlig del af madlavningen. Det hele tæller med :)
Det vil være en god idé at give hende yoghurt af en eller anden slags. Det anbefales at vælge de neutrale produkter og så selv søde med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, mysli (uden chokolade) osv. Mælk kan også kommes på en gammeldags frugtgrød som æblegrød, jordbærgrød, rabarbergrød eller lignende og mange børn nyder at få dette som mellemmåltid eller som dessert efter aftensmaden.
Hvis hun får havregrød om morgenen, så kan du vælge at koge den på mælk i stedet for vand. Du kan også indføre at I spiser risengrød fast til et aftensmåltid en gang om ugen, at du bruger mælk frem for andre former for væske, hvis du skal bage boller, lave frikadellefars eller lave kartoffelmos til jer alle sammen.
Smoothies synes jeg faktisk er en udmærket idé eller milkshake. I kan blende alle former for frugt og bær (frosne eller friske) og tilsætte et surmælksprodukt, så hun på den måde får mælken. I kan også lave en let milkshake ved bare at blende mælk og banan - det vil de fleste børn rigtig gerne drikke og der er i princippet ikke forskel på det og så på at drikke mælken af en kop og spise bananen ved siden af.
Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at hun får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Og så er det netop en stor fordel at tilsætte f.eks. A38 fordi det neutraliserer syren lidt :)
Kakaomælk er ikke noget godt alternativ til mælk, fordi der er alt for meget sukker i kakaomælk. Faktisk indeholder det 5g sukker på 100g og derfor kan det ligestilles med sodavand og er ikke noget børn skal have dagligt.
Hvis du ikke mener at du får hende til at indtage mælk og mælkeprodukt nok, så kan du være nødt til at give hende et kalktilskud dagligt. Hun har brug for 500mg dagligt og det kan gives som tabletter der kan knuses eller opløses i vand og drikkes. Fødevarestyrelsen anbefaler dog at hvis der ikke er tale om mælkeallergi, så bør man så vidt muligt sikre barnets behov for kalcium ved at medtænke mælk i maden, give et surmælksprodukt eller netop lave smoothies som et mellemmåltid.
Med hensyn til vand, så er det den bedste tørstslukker for jeres datter og det er vigtigt at hun drikke vand og dejligt at hun er glad for det :)
I Danmark anbefaler vi normalt at man kun koger vandet til barnet er 4 måneder gammelt, herefter kan man godt tilbyde drikke vand af kop, som ikke er kogt - med mindre, at man har privat vandboring.
Hvordan vandforholdene er hos jer, tør jeg ikke sige ... Hvad gør andre familier, bruger de vandet fra hanen eller køber alle vand på flaske til deres børn? Du må prøve at spørge jeres børnelæge.
Spinat - det må hun meget gerne få. Det der er med spinat, rødbede, fennikel og selleri er at det har et højt nitratindhold. Indtag af store mængder nitrat er ikke godt for kroppen og kan hos spædbørn i værste tilfælde give opkastninger og blåfarvning af huden. Det skyldes, at nitrat kan omdannes til nitrit, der reagerer med blodets hæmoglobin, så der dannes methæmoglobin. Herved mister blodet sin evne til at binde ilt, og kroppen bliver underforsynet med ilt, der transporteres rundt i kroppen med blodet.
Der er ingen problemer med at jeres datter spiser en stor mængde spinat en dag, det er kun hvis hun over en længere periode spiser mad med højt nitrat indhold, at det kan give problemer. Nitratrige grøntsager bør som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen/retten. Hvis nitratrige grønsager som f.eks. rødbeder eller spinat indgår i retten i en større mængde, bør den kun serveres for barnet en gang i mellem, f.eks. med ca. 14 dages mellemrum.
Disse anbefalinger gælder til barnet er ca 1 år, herefter kan hun i princippet spise som I andre :) Til voksne anbefales det dog også at man ikke reducerer sit indtag af nitrat ved at spise færre grøntsager, men i stedet ved at spise mange forskellige grøntsager. Så hvis i spiser så varieret som muligt, så skulle der ikke være problemer - heller ikke med spinat :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske