Svar: Farvel til de lange lure
27. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen ofte sove en kort formiddagslur, ofte kun 45-60 minutter, en lidt længere middagslur på f.eks. 1½-2 timer og så en powernap sidst på dagen. I 6 månedersalderen kan middagsluren vare lidt længere og powernappen begynder ofte at forsvinde, så barnet i den alder begynder kun at sove 2 lure dagligt.
Det er ikke usædvanligt at et barn på 5-6 måneder samlet kun sover godt 3 timer i løbet af dagen, tilgengæld sover barnet ofte en god lang nattesøvn på ca. 11 timer (naturligvis afbrudt af mælk), så samlet set, bliver barnets søvnbehov meget fint dækket.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30, sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes evt. en agurkering på tommelfingeren at gumle på selv.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her dagens længste lur ofte på 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Flaske
Sover powernap, ofte ca 20-30 minutters lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Kan også her tilbydes lidt agurk at sidde med selv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sen en powernap hun har taget om eftermiddagen.
Sen aften 24: Flaske og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
At Ida ændrer sovemønster og pludselig sover kortere lure, er mere vågen, aktiv, vil følge med, bruger en masse energi på at pludre, trille omkring osv. er helt naturligt og en del af hendes udvikling. Det er naturligvis forvirrende for dig, fordi hun jo har sovet meget lange lure tidligere. Tidligere sov hun jo nogle gange 6 timer i løbet af dagen og havde en nattesøvn på 8 timer - men nu er hun ældre, søvnen ændrer sammensætning, hun udvikler sig og har brug for flere vågne og aktive timer om dagen og længere nattesøvn.
Jeg håber ovenstående plan viser dig hvad du kan forvente af hendes alder og hvordan en dagsplan kan skrues sammen nu :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske