Svar: Pivet dreng på 14 mdr
6. juli 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Mikala
Det er meget svært for mig at svare på dit spørgsmål, da jeg jo ikke kender din søn og jeres lille familie. Umiddelbart tror jeg at det er en fase han er i og det behøver ikke have betydning for start i vuggestue. Det vil naturligvis være en fordel hvis du fortsat går hjemme, så du kan køre ham ind i vuggestuen stille og roligt.
Jeg kan se ud af dit brev at din søn går rundt? Hvad sker der hvis du kalder på ham, kommer han så ud til dig, eller venter han på at blive hentet? PRøv i en periode at fortælle ham, hvor du går hen. F.eks. 'jeg går lige ud og ordner vasketøj, vil du med?' Tag ham med, så han ved hvor du er og giv ham nogle klemmer eller lignende at lege med. Se om du kan få ham til at hjælpe dig lidt, så han langsomt bliver inddraget i det du laver.
Det handler om at han et eller andet sted skal vide at du er der, selvom du går ind i rummet ved siden af. Tal højt, så han hører dig og kald på ham. Gå tilbage, vis ham 'jeg er jo lige her - kom' og se om du kan få ham med ud til dig.
Det er helt fint at du læser bøger og lytter til at han gerne vil dette, men der er jo også andre ting der skal gøres, så prøv derfor at inddrage ham lidt mere i det du laver. Det er også okay at sige nej til at læse bog nu. Du skal ikke være ked af at sige nej. Det er naturligt at han bliver frustreret og ked af dette, men han skal jo også lære at tackle de frustrationer der følger med, når det ikke går som han vil. Du skal derfor forsøge at skelne imellem om han piver fordi han er utryg eller om det er fordi han søger kontakt og opmærksomhed. Det er en meget svær balance.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'Ka selv - vil selv' af Grethe Kragh-Müller om børn i 1-3 års alderen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske