Brev:
Min datter ikke den store spiser - 7 mdr.
27. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Min datter ikke den store spiser - 7 mdr.
Kære Helen.
Først og fremmest, tak for en dejlig brevkasse.
Jeg er mor til Vilma på knapt 8 måneder. Hun er flaskebarn, da amningen aldrig kom i gang, efter en meget lang fødsel, hvor jeg mistede over 2 liter blod.
Hun har aldrig været den store spiser. Hun sov for det meste, men var dog frisk og voksede som hun skulle. Jeg fik ny sundhedsplejerske, som sagde, at jeg skulle tvinge hende til at spise. Det har dog aldrig lykkedes mig, da det heller ikke, er noget jeg har lyst til at praktisere. Hun begyndte at få grød og mos som 4 måneder, og som 6 måneder, mere groft og fast føde. Hun er utrolig dygtig, hvad angår det finmotoriske, og mundmotoriske.
Jeg synes dog, at det er gået lidt tilbage, og hun vil ikke spise, som hun plejer. Vi har besluttet herhjemme, at vi ikke vil lave et nummer ud af det, da vi synes måltidet skal være hyggeligt. Hun har altid noget fingermad, som hun bruger tid på at styre til munden.
Nu er jeg dog i tvivl om, hvad hendes egentlige dagsbehov er?
Vores dage ser ud som følger:
Kl ca 7: Morgenmad, havregrød, vand af kop
Kl ca 8: 230 ml MME- sove
Kl ca 11: Vågner- frokost, mørkt rugbrød med pålæg, grønt, og vand af kop
Kl ca 13: 230 ml MME og sove
Kl ca 15: Vågner- eftermiddagsmad, fx rugbrød med pålæg og noget frisk frugt, vand af kop
Kl ca 16.30: 200 ml MME og sove i ca 1 time
Kl ca 18.30: Familien spiser
Kl ca 19.30: Bad, 200 ml MME og sover til kl 7 igen
Hun har sovet igennem siden hun var 6 uger, så der er ingen problemer.
Jeg synes også, at det på skrift ser ud af meget. Det sidder meget dybt i mig, at jeg blev bedt om at tvinge hende til at spise. Jeg synes det at spise skal være hyggeligt, og ikke bero på tvang, men vil selvfølgelig heller ikke have, at hun sulter. Hun er da slank, kan jeg se, men ikke tynd. Desuden er hun 80 cm, så lidt vokser hun da.
Nu håber jeg ikke, det blev for langt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Vilmas mor :-)