Svar: Puttetid
27. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor til 2 dejlige piger
Tillykke med lillesøster og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen.
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Det er rigtigt, at din datter sandsynligvis er i separationsfasen nu, hvilket betyder at hun, som navnet siger, er igang med at separere sig, adskille sig lidt, fra sine forældre - ofte mest mor, fordi mor har været den der har været mest omkring barnet de første måneder.
Man ser det ofte rent fysisk, hvor din datter tidligere har siddet på dit skød, så sad hun ved dine fødder, så kunne hun sidde længere og længere væk fra dig og tilsidst begynder hun at krybe og kravle. Bevæger sig motorisk væk fra din favn, fra din fysiske tilstedeværelse, kommer dog hele tiden tilbage, skal lige tankes lidt op med et kram for atter at turde bevæge sig ud igen på egen hånd. Tjekker at du er der, kigger på dig, du skal bare lige bekræfte at det er okay og så tør hun atter godt være lidt sig selv.
For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt at de også er tilknyttet. Hun kan altså kun adskille sig fra dig, fordi hun er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - det opleves ofte som at barnet er mere morsyg, klyngende, helst vil være på arm hele tiden, pylrer mere osv.
Din datter har således brug for at du er lidt ekstra om hende i øjeblikket, især om aftenen når hun skal sove og der hvor roen skal falde over hende, har hun brug for at vide at du er der for hende. Hun forstår stadig ikke at du er inde på den anden side af væggen, når hun ikke kan se dig så føler hun sig forladt og hun græder.
Når børn i denne alder således græder, når man går fra dem, så skal man naturligvis reagere og betrygge dem i at man er der, passer på dem og elsker dem. Hun græder måske, når du går på toilettet eller bare du bevæger dig ud i køkkenet og hun lades alene i stuen og i sådanne situationer må man tale til hende, så hun kan høre din stemme og stille og roligt lære at du er der. Du må prøve at motivere hende til at lede efter dig, komme ud til dig, kravle efter stemmen - jo mere I kan øve sådanne ting om dagen, jo mere vil det naturligt også påvirke natten og evnen til at overgive sig til søvnen.
Du fortæller at du nu er stoppet med at amme og det gør naturligt at hun ikke får samme fysiske kontakt som tidligere. Behovet for mælk, nærhed, mærke dig osv. har hun dog stadig og med den alder hun har, vil det være helt relevant at hun får flaske aften og sen aften - både for at sikre hende mælk nok, men også fordi flasken og den varme mælk naturligt indgår som en del af hendes putteritual - det er jo det hun kender, fra hun var ganske lille.
Det du her skal være opmærksom på er, hvordan du putter hende og at hun ikke bør falde i søvn med flasken i munden. Det handler om søvnassociationer, som er det vi forbinder med at skulle sove, de ritualer vi har, når vi gør os parate til natten. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget - men med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig godt at søvnassocationen bliver en anden.
Hun skal som sagt have sin mælk, have sin flaske og I kan godt putte hende direkte i sengen med flasken, så hun ikke skal flyttes efter at have fået den, men så putningen er sammenhængende og hun ikke oplever et skift undervejs. I kan komme en lille pude, et lille tæppe eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt og hun ikke ligger fladt. Det anbefales at børn spiser en lille smule eleveret, når de får flaske.
I skal fjerne flasken inden hun falder i søvn, altså der, hvor hun lige kigger på jer, slipper flasken, smiler og triller om på siden og falder i søvn.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og netop børn i 8 måneders alderen sover jo ofte meget uroligt.
Mange opvågninger, stor motorisk uro, drømmeaktivitet også natten igennem er helt normalt og ntop når hun har disse små opvågninger natten igennem, så vil hendes underbevidsthed registrere at det hele er som da hun faldt i søvn. Det er her at søvnassociationen kommer ind - så hvis du f.eks. kan bruge beroligende ord som "sss-sss" eller putte hende med en klud, bestemte kærtegn eller lignende, så vil hun naturligt føle sig tryg ved dette, når hun vågner lidt op og vil komme trygt videre i søvnen.
Rytmen om dagen spiller også ind på søvnen om aftenen og evne til at overgive sig til søvnen ... De fleste børn vil i 8 måneders alderen trives godt med 2 lure dagligt og planen for dagen ser umiddelbart fin ud i forhold til dette. Jeres datter sover ca 3½ time i løbet af dagen og det er helt okay. Man vil så forvente at hun om natten vil have behov for at sove ca 10-10½ time... altså et døgn behov på ca 13½-14 timer, vil være godt.
Hun har brug for 3 flasker dagligt med den alder hun har nu og de 3 flasker vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, bær, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske, sover måske kun 1 time, når hun ikke får flaske først, men fungerer det bedre for hende med 2 timer her, er det helt okay.
Frokost 11.30:Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Giv også gerne godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13 - hvis hun ikke har sovet lang formiddagslur, ellers vil hun sove middagslur senere og det er igen okay. Sover ellers her måske 2 timer
Storesøster hentes
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise alle almindelige børnevenlige retter, det kan være boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet. Mild fisk og retter med hakket kød er ofte godt, gerne med sovs. Så kan kartofler f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker ved siden af. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20.
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske. I kan måske med fordel prøve at give hende flasken sen aften inden I selv går i seng for at se om hun så derefter vil sove roligt og mere sammenhængende til næste morgen tidlig. Det lyder som om at I gør det nogle gange, men ikke som en fast model, og det kunne måske være en idé at indføre det som en fast rytme :)
Det kan have noget at sige, hvordan hendes formiddagslur og middagslur er fordelt. Det kan ofte være en fordel, hvis formiddagsluren er kortere og middagsluren længere - fordi den længere middagslur giver bedre overskue og gør at eftermiddagen ikke bliver for lang, og hun dermed ikke når at blive overtræt inden putningen om aftenen ...
Det er også vigtigt at I sørger for at tumle med hende, aktiverer hende rigtig meget i de vågne timer, så hun både mentalt og fysisk er træt, når hun skal sove. Hun skal mærke behov for at sove, ellers er det rigtig svært at putte hende. Det at hun i sommerhuset kunne sove uden problemer, kan faktisk godt hænge sammen med det. Hun har jo netop i sommerhuset oplevet en masse nyt, nye lyde, dufte, en anderledes verden, en masse stimuli og måske derfor sovet bedre om natten ...
Sammensætningen af maden hun spiser, lys, mørke, temperaturen i soveværelset osv. har også alt sammen betydning for hendes søvn og evne til at overgive sig til søvnen.
Så en masse faktorer spiller ind - tilsidst vil jeg også lige nævne at en sommerforkølelse, ondt i ørerne osv. jo også kan være årsagen til at hun pludselig vægrer sig mod at skulle sove.
Jeg håber at lidt af mine overvejelser, plan for dagen osv. kan hjælpe jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske