Brev:
Og nu gik det lige så godt...
13. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Og nu gik det lige så godt...
Kære Helen!
Efter jeg sidst skrev til dig om min drengs søvn, da han var 5 måneder, har det længe gået rigtig godt med rutinerne. Fra at vågne hver til hver anden time om natten, vågner han nu ”kun” et par gange for at spise, og nogen gange flere, for bare lige at få hjælp til at komme om på ryggen og få sutten. Om dagen har han vågnet og sovet til nogenlunde faste tidspunkter… indtil nu!
Vores problemer er nu:
1. Han har begyndt at miste interesse for brystet og sutteflaske, bortset fra om natten og tidlig morgen, men drikker ikke ret meget fra kop endnu. Har prøvet med forskellige kopper/drikke glas, tudekop, snapseglas, sugerør o.l. Han kan afvise brystet og flasken meget kraftig, eller sutte lidt og slippe gange mange for at kigge på alt mulig spændende omkring ham.
Har prøvet at amme ham på sengen i soveværelset i halvmørket, hvilket virket fint da vi havde samme problem da han var 3-4 måneder, men det hjælper ikke nu. Til og med om aftenen, hvor han elskede at hygge sig til han var lige ved at falde i søvn, gider han nu ikke og begynder evt bare at lege med brystvorten og bide og lave sjove lyde.
2. Han laver om på rutinen om dagen, ved at han vågner meget tidlig, og kan oftest ikke falde i søvn igen. Da han kun kan holde til at være oppe i et par timer af gangen, bliver det til at han sover når han plejer at være vågen og omvendt, og er derfor meget træt hele dagen.
Jeg har i denne forbindelse prøvet at holde ham vågen i længere tid, men han bliver tydelig meget træt efter de 2 timer, måske også før, og når jeg holder ham vågen længer tid, græder han meget og gider ingen ting. Han har samtidig meget svært ved at falde i søvn i barnevognen, og hvor det før tog kun 5 minutter for ham at flade i søvn! Og han vågner også rigtig mange gange i løbet af sin lur, hvor jeg skal ud og trille og vippe på barnevognen. De værste dage vågner han med 5-10 minutters mellemrum. Nogen gange har jeg til slut taget ham op, da jeg bliver i tvivl om han egentlig er træt nok til at sove, og da kan han lege i et karters tid, inden han igen piver og virker super træt.
3. Han har svært ved at falde i søvn om aftenen, selvom han tydelig er meget træt. Vi har prøvet at ændre tidspunktet både til tidligere og senere end nu, men jeg synes ikke det gør megen forskel. Dog er han nok nemmere til at falde i søvn når han puttes tidligt. Før blev han rolig og begyndte at glippe med øjnene mens han fik bryst. Nu ser det ud til at det samme sker, indtil han pludselig synes han er frisk og begynder at vride sig i mine arme og vil lege. Han gider ikke nusses eller vugges mens han ligger i sengen, og virker som han nærmest kæmper i mod søvnen.
Ofte ender det med at hans far går rundt med ham på armen til han falder til ro og glipper med øjnene, men jeg er rigtig ked af denne udvikling, da han før var så god til at falde i søvn uden at vi skulle vandre rundt. Jeg føler at vi er tilbage til der hvor vi var inden han blev 3 måneder, hvor vi gik stuegulvet tyndt hver aften.
Det sker rigtig meget omkring ham når han er vågen. Han kravler rundt og bruger sin krop meget, så jeg forstår egentlig godt at han bliver træt allerede efter et par timer. Han har også altid virket til at have brug for mere søvn end andre babyer på hans alder. Men jeg bliver da også i tvivl når fx svigermor kommenterer at han da sover alt alt for meget og går alt for tidlig i seng.
Jeg er bare usikker på hvad jeg kan gøre anderledes, da han jo tydelig ser træt ud (rød omkring øjnene, blank i øjnene og bleg) og han bliver mere pylret og græder meget. Holder jeg ham oppe mere, bliver han overtræt, og let til gråd, voldsom (bider og niver og kratter mig når jeg holder og leger med ham, men han mener ikke noget ondt med det, jeg tolker det bare som at han beder mig om hjælp til at finde ro i sin krop).
For ordens skyld, vil jeg lige skrive hvordan dagen forløber, så du måske kan fortælle mig om det er noget jeg kan gøre anderledes:
En god dag:
4.30-5.30: vågner, ammes og er vågen ca. en time. (det fungerer bedst at han kommer op her, for han kan bare ikke sove nu)
Kommer derefter i seng igen, og ammes i søvn
7.30 : vågner, morgenmad (grød + frugtmos og vand)
9.30 – 10: ammes og puttes i barnevogn
12- 12.30: vågner, middagsmad (grød/mos små stykker bolle med smø, rugbrødsbjælke i hånden, vand)
14.30-15.00: ammes og puttes i barnevogn
16.30-17.00: Vågner frugtmos + ammes
18.00: aftensmad (mos eller vores aftensmad blendet, frugtmos, vand)
19.30: puttes til natten med amning eller en flaske vælling
24.00-04: ammes en til to gange
Som dagen ser ud for det meste nu:
5.30-6.00 vågner, ammes (hvis han ikke er blevet ammet 4.30, for da er han ikke interesseret) kan ikke sove videre. Vi står op og han får havregrød og frugtmos. Evt. også lidt bolle med smør i små stykker, da han er ret god til at tygge, og synes det er vældig sjovt at få lidt udfordring.
7.30-8.00: tilbydes bryst men vil som regel ikke have det. Puttes i barnevogn.
Ca 10.00: vågner, evt ammes og frugtmos
Ca kl 12.00 : tilbydes grød/mos. Hvis han ikke vil have dette tilbydes han vælling eller bryst inden han puttes i barnevognen
Ca 14.00: vågner, får grød og mos hvis han ikke spiste ved 12 tiden.
15.30-16: er træt igen. Tilbydes bryst, puttes i barnevognen hvor han sover en times tid
16.30-17: vågner, frugtmos med jern
18.00 aftensmad
Ca kl 19.00 er han super træt, ammes/vælling og puttes
24.00-04: ammes en til to gange
Beklager det lange brev, men håber det er til at overskue! Jeg er meget taknemlig for dine tidligere svar, og har virkelig haft god hjælp og støtte fra dem. Jeg håber du kan give mig nogen gode råd i forhold til det vi kæmper med nu.
Samtidig kan du måske give mig svar på, om jeg skal forvente at han vil lave om på sin rutine på denne måde med jævne mellemrum og hvordan skal jeg i tilfælde håndtere dette?
Kærlig hilsen
mor til S.