Svar: Og nu gik det lige så godt...
13. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til S.
Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Det lyder som om at der sker rigtig meget med S. i øjeblikket. Han lyder til at være godt igang motorisk, er allerede igang med at kravle og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd og får derved både en fysisk uro og også en mental uro, fordi verden nu synes større og flere indtryk skal bearbejdes. Det vil naturligt give en måde motorisk og mental urolig søvn.
Det lyder også som om at han er en dreng der sover lidt mere end gennemsnittet og har brug for sin søvn, men samtidig har han måske også en alder, hvor du ikke skal forvente at han sover helt så lange lure. Det er, som du skriver, naturligt at han bliver mere træt fordi han bruger sig selv så meget, men samtidig har han måske også brug for at opleve, mærke, fornemme verden mere og sover derfor kortere. Måske vil hans rytme ændre sig yderligere, så han i en periode atter har brug for 2 lure og en powernap sidst på dagen og det er okay - på sigt vil han sandsynligvis begynde at sove 2 lure dagligt igen.
Du skal her være opmærksom på at en powernap der ligger efter kl. 16 naturligt vil æde af nattesøvnen, så han enten går senere i seng, står meget tidligt op eller får en vågenperiode midt om natten.
Så han kan altså godt have en periode, hvor han, alt efter hvor tidligt han er stået op, kan sove to lure dagligt - en lang morgen/formiddagslur og en sen eftermiddagslur og går så tidligt i seng - og det er helt okay. Eller han kan sove to kortere lure og en powernap og det er også helt okay :)
Det er naturligt at han begynder at vælge brystet mere og mere fra. Det vil være passende med 4 amninger dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Amningerne kan også erstattes af en flaske - men altså max 4 amninger eller flasker dagligt. Derudover dækkes væskebehovet af vand.
Det varme vejr vi har i øjeblikket, vil naturligt gøre det ekstra svært for ham at sove. Han vil vende og dreje sig, have svært ved at finde ro - netop på grund af varmen og det kan godt være derfor du oplever at han har svært ved at slappe af og overgive sig til søvnen både i barnevognen om dagen og i sengen om aftenen.
Varmen gør naturligt at hans behov for væske/mælk øges og du skal naturligvis finde en balance mellem at sikre ham væske nok og samtidig også give plads til mere rigtig mad.
Amningerne formiddag og eftermiddag vil normalt forsvinde i denne alder og erstattes af mellemmåltider. Det vil sige at en plan for dagen nu ser således ud - lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 5.30-6.00: Ammes og sover lidt videre i mors seng. Dagen begynder
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Puttes til morgenlur som nu og skal ikke ammes først
Formiddag 10: ½ bolle i små bidder, frisk frugt i hånden, friske bær, frugtmos, vand af kop.
Frokost kl 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Mosen kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes eller flaske inden han puttes til middagslur - og som nu, hvis han ikke har spist grøntsagsmos inden middagsluren, så er det fint at give ham det om eftermiddagen kl. 14 som nu :)
Eftermiddag 15.30-16: Har evt. brug for sin powernap her, det er helt okay, når han står meget tidligt op og derfor sover tidligt dagen igennem.
Sen eftermiddag 17: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte blomkål- og broccolihoveder, en kartoffelbåd eller lignende, vand af kop.
Ammes eller flaske med vælling som nu og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se ligner min plan meget dine planer og det er helt naturligt at der sker ændringer i søvnen og rytmen i øjeblikket. Mange faktorer spiller ind - alder, udvikling, varmen, madindtag, mælk osv. :)
Prøv at adskille morgenmåltider og mellemmåltider lidt mere, det kan være en måde at holde ham lidt mere vågen og beskæftiget på, hvorefter han så kan puttes. Du kan altså med et mellemmåltid være heldig at strække ham måske bare 20 minutter, hvorefter han så lettere vil kunne overgive sig til søvnen.
Prøv om dagen at trille ham en tur, hvor han starter med at sidde op i sin vogn, kigger på verden, mærker vinden i ansigtet, oplever og suger til sig af indtryk og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Læg her mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår det rette puttetidspunkt er - netop fordi han lige nu på en gang både vil opleve og samtidig også bliver ekstra træk, kan det være svært at tyde hans signaler og her kan det være en god idé at se mere på uret end på ham :)
Han har svært ved at overgive sig til nattesøvnen og det er helt naturligt for hans alder. Der er ingen grund til at kæmpe med ham, hvis han ikke virker parat og træt nok til at sove, så stop op, tag ham med ind i stuen igen og put ham så når næste søvntog kommer forbi. Her vil de fleste børn være trætte efter 20 eller 40 minutter og der være langt mere parate til at blive puttet.
Hans leg med brystet er naturlige for hans alder, han begynder at blive mere og mere bevidst om at bryst og mor ikke er et hele, men sammenhængende og at han kan få en reaktion fra dig, når han bider dig eller leger med dit bryst. Det kan nogle gange hjælpe at far tager over om aftenen, fordi han ikke forbindes med amning og jeres dreng kan så bedre finde ud af at overgive sig til søvnen ... :)
I stedet for at gå rundt med ham i armene og vugge ham i søvn, så kan I overveje om han kan have glæde af f.eks. brio bedrockers, som kan monteres på sengen, så den kan vugges lidt.
Den frustration du oplever lige nu, vil de fleste forældre opleve i 8-9 måneders alderen, hvor de fleste børn begynder at kravle omkring. Det er den begyndende separationsfase og det er naturligt. Hos jer kommer det bare lidt før og hos andre lidt senere - men mellem 7-10 måneder vil de fleste opleve det du oplever lige nu - det er altså normalt og det ændrer sig igen :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej - og ja, du skal forvente at hans rutiner vil ændre sig lidt i takt med at han bliver ældre. Han vil sove mindre og være mere og mere aktiv og hans søvn vil naturligt også blive påvirket :) Du skal se dette som noget helt naturligt og som et tegn på sund udvikling :)
Min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" beskriver de forskellige spring, ændringer i rutiner, som ses hos børn i forskellige aldre. Det vil måske hjælpe dig at læse lidt omkring det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske