Svar: Umulig at putte
13. juli 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak, jeg har haft en dejlig ferie :)
På samme måde som din dreng i 9 måneders alderen havde en motorisk urolig periode og svært ved at overgive sig til søvnen og opvågninger om natten, så ser man ofte også dette hos børn omkring 1 års alderen, når de begynder at rejse sig og gå lidt mere rundt ... spørgsmålet er om ikke det er det, du oplever hos din dreng lige nu?
Du skal naturligvis sikre dig at hans puttetidspunkt er rigtigt, så han ikke puttes før han er parat til at sove. Det vil være rigtig godt at han får aftensmad, som består af fede fisk, ris, kartofler, pasta, grøntsager osv. Det er det man kalder for tryptofanholdige fødevarer som er med til at påvirke vores søvn. Derefter vil det være godt med et bad, fordi det virker søvnfremkaldende, han må gerne frotteres godt med et håndklæde osv. og så skal han have en godnatgrød og lidt varm mælk og derefter puttes.
Du må vurdere hvorvidt du skal sidde hos ham, når du putter ham, eller om du skal prøve at gå. Hvis han rækker armene op mod dig - tag mig op, gå ikke fra mig - så skal du naturligvis reagerer på dette og gøre som han beder om. Så er han ikke parat til at skulle sove og ligge alene for sig selv lige der. Så skal du evt. sidde med ham lidt i din favn og først putte ham lidt senere - kigge lidt i en bog, synge en sang eller lignende. Eller du skal tage ham ud af værelset og vente på at søvntoget kører forbi og så springe på det, når det er der.
Hvis han springer op og søger underholding, sjov og ballade, fordi han er så gammel nu, at han begynder at vise lidt mere egen vilje og naturligt synes det er sjovere og hyggeligere at lege med dig end at skulle sove, så kan det være fint at gå lidt fra ham, så du derved får signaleret, at det er sovetid og ikke legetid nu.
Han må jo i princippet gerne rejse sig, tumle rundt i sengen og stå og lave hopla - hvis han har brug for det, for derefter at kunne lægge sig til at sove - det behøver du ikke være sammen med ham om. Så kan du roligt gå, naturligvis hele tiden komme tilbage, tale lidt med ham, lægge ham ned, berolige og betrygge, fortælle at det er sovetid nu osv. og så vurdere om du igen skal blive der lidt eller gå igen. I denne alder, kan det være udmærket hele tiden at vurdere - blive eller gå og veksle lidt mellem hvad du gør.
Måske skal du gå lidt frem og tilbage med få minutters interval, for så derefter at blive siddende hos ham, holde ham i hånden og han så bliver liggende og overgiver sig i løbet af 2 minutter - det er helt fint.
Hele tiden fornemme, hvad det er han vil, hvad det er han signalere og også hele tiden vurdere, hvad signaler du sender og hvorvidt du så skal blive der eller gå lidt frem og tilbage :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske