Svar: Videre med putning
13. juli 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Olivers mor
Først tillykke med at du venter dig igen :)
Dernæst, - Det er rigtig dejligt at høre, at Oliver nu er blevet så tryg ved sin seng, at han kan være i den imens du læser historie. Det er bestemt et fremskridt fra tidligere og det skal du holde fast i :) De små fremskridt er gode, også selvom det virker som små skridt af gangen :)
Hvis Oliver lige nu er mest tryg og rolig ved at falde i søvn i din favn og han derefter er i stand til at sove roligt og trygt hele natten, så er det fint at du sidder med ham i en periode. Stille og roligt, skal han naturligvis over i sin seng og jeg vil faktisk foreslå dig, at du i stedet for at stille ham i sengen og derefter tage ham over til dig, i stedet starter med at sidde med ham på skødet, ved siden af sengen, læse lidt i en bog, synge lidt for ham osv. og når han så er ved at være putteklar, så skal han over i sin seng og så fortsætter du der med at sidde hos ham, holde ham i hånden og læser lidt videre, synger lidt igen eller lignende, så ritualet fra skødet følger med over i sengen.
Det handler meget om at gøre ham tryg og hos jer må tingene ske i mindre etaper og først skulle han være tryg ved sengen, det er han nu. Så skal han lære at falde i søvn i sin seng og det gør han, ved at du starter i favn og fortsætter ritualet i sengen.
Det er ikke okay at han står og græder og tydeligt søger dig og har brug for dig og du så ikke reagerer. Hvis han rejser sig i sin seng, strækker armene op mod dig "tag mig op" og klynger sig til dig, så har han brug for dig og så skal du reagerer og give ham det han har brug for. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn er inde i en periode, hvor de har ekstra meget behov for de voksne og det skal man lytte til. Det er ikke nogen god idé at gå fra ham når han har det sådan.
Det er heller ikke nogen god idé at lade ham stå og græde og så sidde ved siden af, læse i en bog eller bare sidde og kigge væk, som han ikke forstår ... Det sender nogle signaler til ham om at du er der, men du opfører dig mærkeligt. Det at du ignorerer ham, er der, men ikke tager dig af ham, vil virke mærkeligt på ham, når han er ked af det. Det at sidde på en stol og ikke have noget med barnet at gøre, er ikke noget jeg anbefaler. Det sender barnet utrygge signaler.
Når jeg anbefaler at man stiller sig i nærheden og laver noget praktisk så er det i situationer, hvor barnet har brug for at se en, for at vide at man er der, men samtidig skal lære at der ikke sker noget leg og underholdning nu, der er ikke noget sjovt for dig, så du kan ligeså godt lægge dig til at sove. Det er altså ikke en metode som skal bruges, hvis barnet er ulykkelig men som bruges, når barnet søger underholdning samtidig med at have behov for trygheden, visheden om at man er der og passer på det.
Hvis barnet 'kun' søger underholdning, så kan det være fint at gå helt væk, gå ud af værelset og vende tilbage med korte intervaller. Have et varmt, trygt og nærværende putteritual, sige godnat og så gå og derefter vende tilbage, betrygge, berolige, kærtegne og gå igen. Her er der tale om et barn, som ikke græder ulykkeligt, som ikke strækker armene op, som ikke klynger sig, men et barn der tydeligt synes at sengetiden er sjov og som har brug for at tumle lidt rundt og lege lidt inden det overgiver sig til søvnen.
Du skal altså skelne lidt imellem, hvad det er for reaktion du får fra din dreng. Det er rigtigt, at hvis du sidder hos ham, så kan han godt blive forvirret og derfor søge dig og så vil han op - her kan det være bedre at gå væk, gå på afstand og lave noget praktisk. Hvis han accepterer dette, ikke græder og ikke søger dig, men lytter til dig og finder ro ved at du er der, ved at du taler stille "læg dig ned skat, sove nu, nat-nat" eller lignende, så er det fint at du laver noget praktisk omkring ham og lader ham selv falde i søvn. Det er her en vigtig pointe at han selv lægger sig ned og at det ikke er dig, der lægger ham ned hele tiden... :)
Når du laver noget praktisk, kan du også små pludre med ham, gå rundt og synge en sang eller lignende, så han beroliges af dette - det er helt okay. Igen kan du fortælle ham, hvad der skal ske nu og hvad du forventer "læg dig ned skat" ...
Gråd er udtryk for at barnet ikke har det godt og har brug for hjælp, men gråd kan godt variere og det er vigtigt at du vurdere, hvad gråden handler om. En overtræt gråd, er kortvarig gråd, en klynken som børn kan have lige inden de skal sove. En protestgråd er en mere vred gråd, hvor barnet tydeligt græder fordi noget ikke er som barnet gerne vil. En ulykkelig gråd er mere tegn på at barnet har brug for tryghed - men uanset hvordan barnet græder, så har barnet altid brug for hjælp. Brug for at blive forstået, lyttet til og anerkendt.
Så helt overordnet set, så er det ikke okay at lade ham stå og græde eller lade ham græde længe, når han vågner. Fordi gråden som udgangspunkt er udtryk for at han har brug for din hjælp. Men hvordan du skal reagere afhænger helt af hvad gråden handler om :)
Børn kan godt helt ned i 1½ års alderen vågne med gråd og næsten skrige om natten fordi de drømmer meget. Det kan virke meget voldsomt - her skal du naturligvis berolige og betrygge og hjælpe din dreng videre i søvnen igen.
Du skriver at jeg skal skære det ud i pap :) - jeg håber du kan bruge ovenstående videre, tingene er desværre ikke sort/hvide og det er nødvendigt at vurdere individuelt og i selve situationen - så jeg håber at mit svar idag, hjælper dig bedre hertil :)
Fortsat held og lykke og rigtig god ferie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske