Svar: Min søn vil ikke have de jerndråber
13. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mia
Der findes forskellige typer af jerntilskud på markedet og jeg vil anbefale dig at forsøge med noget andet ...
Du kan f.eks. købe smagsneutralt jernpulver "Babyfer" som kan drysses på frugtmos, det smager anderledes end dråberne. Der findes også flere forskellige slags dråber, som alle smager forskelligt, måske kan du få lov til at prøve lidt fra andre i mødregruppen, så du kan finde noget din dreng vil acceptere :) Så behøver du ikke købe dig fattig i jerntilskud ... :)
Det er en fordel at give jern sammen med netop frugtmos, fordi det fremmer optagelsen, hvor mælk hæmmer optagelsen af jernet.
Derudover vil det være en god idé at bruge mme i grød og grøntsagsmos, så han på den måde får lidt ekstra jern ind den vej - det udelukker dog ikke jerntilskud, så længe han ammes og ikke får min. 400ml mme dagligt :)
Og så skal han også igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos og skal have masser af grovere grøntsager, rodfrugter osv. som også sikrer ham lidt jern via kosten. Igen er jerntilskuddet ved siden af dog vigtigt - så prøv med en anden type, evt. smagsneutralt pulver / Babyfer.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske