Brev:
Sover utroligt lidt og mangler rytme!
13. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Sover utroligt lidt og mangler rytme!
Hej Helen,
Min datter på 4 mdr har desværre ikke et særligt godt sovehjerte. Hun har siden hun var 3 uger lidt af reflux, hvorfor alt hvad der involverede at ligge ned (inkl barnevogn) var hadet. Eneste mulighed for at få hende til at sove var at svøbe hende og vugge hende i søvn i timer ad gangen.
Efter hun kom på medicin har det selvfølgelig hjulpet, men det har taget flere måneder at komme efter. Refluxen betyder også, at hun skal være oprejst minimum 30 minutter efter hvert måltid, hvorfor vi ikke kan bruge amning til at få lagt hende. Netop de 30 minutter betyder, at hun ofte er meget overtræt, når vi endelig kan lægge hende (hun er ikke typen der falder i søvn i favnen i løbet af dagen). Alt i alt er det dog blevet markant nemmere, efter hun er blevet tryg ved at ligge ned og hun har ikke brug for svøbet mere.
Hun er i løbet af dagen en udpræget powernap’er og sover ofte kun max 45 min ad gangen. Ca én gang om dagen kan hun bringes til at sove længere, hvis man vugger og giver hende sutten efter de obligatoriske 45 min.
En dag forløber typisk som følgende:
Ca. 06:30 – Vågner
Ca. 7.30 - Ammes
Ca. 8.30 – 9.15 Puttes og sover ca 45 min
Ca. 10.00 Ammes
Ca. 11.00 - 12.30 Puttes i barnevogn, sover evt. 1,5 t
Ca. 12.30 Ammes og får lidt skemad (vi er lige begyndt)
Ca. 14.30 Ammes igen
Ca. 15.00 – 16.00 Puttes og sover ca.1 time
Ca. 17.00 Ammes og får lidt skemad
Ca. 19.00 Meget træt. Puttes og sover max 45 min
Ca. 20.00 Ammes og får evt. en flaske, hvis hun virker mere sulten
Ca. 21.00 Virker meget træt men kan ikke lægges
Ca. 21.30 Ammes igen
Ca. 22.00 Sover for natten
Ca. 01.00 Ammes
Ca. 05.00 Ammes
I løbet af dagen får hun derfor sovet ca. 4 timer, mens hun får sovet ca. 8 timer om natten. Det skal også siges, at vi nærmest ingen rytme har, hvorfor ovenstående tider kan variere ganske meget. Det eneste der næsten er konstant er, at hun først går i seng omkring kl.22 og vågner ca. 6.30. Jeg har indtrykket af, at hun nogle gange vækkes fordi hun er sulten og ville have kunnet sove længere med mere mad i maven, men da der jo minimum skal gå en halv time fra hun har spist til hun lægges, kan vi ikke lægge hende tidligere. Vi har forsøgt med en flaske efter amning i løbet af dagen, men hun kaster det hele op eller tager det slet ikke, så der lader ikke til at være plads til mere i maven.
Mit spørgsmål er følgende: Hvordan kan vi få etableret en rytme om dagen også og hvornår kan dette begyndes? Hun er jo 4 mdr, så det er måske for tidligt at forlange, eller?
Jeg så meget gerne at hun begyndte at sove lidt tidligere end kl.22 og det ville også hjælpe vores dagligdag hvis hun fik en slags sovemønster om dagen. Hvis vi er ude når hun bliver træt, sover hun nemlig helst ikke og bliver i stedet meget overtræt. Er der noget man kan gøre for at etablere en rytme?
Jeg håber du kan hjælpe.
Hilsen Ane