Svar: Sover utroligt lidt og mangler rytme!
13. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Ane
Tak for dit brev og velkommen til :)
Børn med refluks, vil naturligt ofte have søvnproblemer. De kan ofte ikke ammes i søvn som du skriver, men har brug for at der er lidt pause mellem indtag af mad og putning. Samtidig vil maden ofte stå og irritere spiserør, når barnet ligger ned og det giver naturligt en urolig søvn.
Det er rigtig godt at jeres datter nu er sat i medicinsk behandling og det lyder også som om at det virker. Det vil normalt også være sådan, at hun på sigt ikke nødvendigvis hver gang behøver pause mellem indtag af mad og putning, men f.eks. om natten fint kan ammes og sove videre, uden større problemer ... så tiden arbejder også lidt for jer.
Flaske med enfamil AR kan være et forsøg værd til natten, det hjælper nogle familier til en mere sammenhængende nattesøvn. Derudover må det anbefales at hun ligger let eleveret med hovedet, I kan komme en lille pude, et tæppe eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun på den måde løftes lidt op - hun er for lille til hovedpude, så hele madrassen eleveres i hovedenden :)
Hendes alder og udvikling spiller også ind på søvnen om dagen. Netop når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget som gør at børn sover anderledes end tidligere og det er sandsynligvis den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anerledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er din datter også i en alder, hvor hun ikke vil gå glip af noget, hun er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at hun ikke har tid til at sove ...
Børn i 3-4 måneders alderen vil altså sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Det er derfor hun også er ekstra svær at få til at sove, når I er ude, er i byen hos andre :)
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur, faktisk vil det i denne alder være meget fint at barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Det er derfor mere reglen end undtagelsen at børn i denne alder først går til ro for natten kl. 22 - det handler om at deres sidste lur ligger så sent på dagen, at den naturligt påvirker puttetidspunktet ... Det ændrer sig igen, i takt med at hun bliver ældre, søvnens sammensætning bliver forskellig, hendes aktivitetsniveau om dagen øges, hendes indtag af mad øges og ændres osv. så vil det alt sammen påvirke hendes nattesøvn og også puttetidspunkt :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en rytme, hvor hun starter med lidt skemad, når hun vågner af en lur og så følge efter med mælk - hvorefter hun så puttes. Lige nu ammer du først og giver skemad og jeg vil altså gerne at du forsøger at gøre det omvendt :) Det er stadig meget lidt skemad hun skal have, 4-5 skefulde, max ½ dl. er nok. Hun skal ikke have mere, heller ikke selvom hun ser ud som om hun gerne vil - det er bedre at give hende 5 skefulde to gange dagligt og følge efter med amning - det er vigtigt for hendes indtag, men også for hendes rytme, som du efterspørger ændring til :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen ca 7.30 - Ammes
Puttes til morgen/formiddagslur som nu
Formiddag 10: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop
Ammes og puttes så til middagslur ca kl. 11-12.30
Vågner, leger, bades evt. midt på dagen.
Eftermiddag 14.30: Ammes igen
Puttes herefter til dagens 3. lur, hvor hun sover ca en time som nu
Aften 17: Tilbydes en lille smule skemad, vand af kop
Ammes og puttes mellem 19-20 - kan her også suppleres med en flaske Enfamil AR - måske kan I få hende til at sove herfra, måske sover hun lige nu kun 45 minutter, vågner op og er aktiv om aftenen indtil hun så går til ro for natten kl. 22. Det er okay lige nu.
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes
Som I kan se har jeg ikke sat tider på sen aften og natamning - det er helt fint, at hun ammes f.eks. kl. 21 og 01 - det er et reelt behov. Tidspunkterne afhænger helt af hvornår hun også er blevet ammet og har spist/sovet i løbet af dagen.
Som det er hos jer lige nu sover jeres datter tidligt i løbet af dagen, hendes formiddagslur er næsten en morgenlur, hendes middagslur en formiddagslur osv. og derfor har hun lige nu brug for at powernappe ekstra om aftenen - på sigt kan man godt arbejde på at hun skal sove lidt senere dagen igennem og således kunne nøjes med kun 3 lure og blive puttet kl. 20 til natten - men det vil sandsynligvis ske mere eller mindre naturligt, hvis I følger ovenstående plan, forsøger at etablere en rytme med skemad først, mælk efterfølgende og så putning - hendes alder og udvikling vil som sagt også naturligt spille ind på hendes søvn - så tiden arbejder også for jer :)
Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", hvori I kan læse om hvad udviklingen betyder for barnets søvn og hvad man kan forvente i forskellige aldre. Der er et kapitel i bogen som netop beskriver søvnen hos børn i 3-4 måneders alderen :)
Til sidst vil jeg lige sige at jeg godt kan se at jeres datter sover mindre end gennemsnittet, men det I skal fokusere på er at hun i øvrigt virker glad, og virker til at trives, udvikle sig, gerne vil følge med i verden, pludre osv. - trods sine refluksproblemer :)
Håber ovenstående hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske