Svar: Begynde på skemad
13. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Eva
Tidspunktet for introduktion af skemad, afhænger af flere ting - ikke kun barnets alder og vægt, men f.eks. også af barnets mundmotoriske og udviklingsmæssige parathed :)
Et signal til at barnet er ved at være klar til anden mad kan f.eks. være at barnet begynder at spise mere hyppigt og at en øgning af ammefrekvens eller mængde af mælk i flasken ikke virker tilstrækkeligt.
Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger maden du spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det anbefales at starte med grød af ris, majs, hirse, guinoa og boghvede fordi disse grødtyper ikke indeholder gluten. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. Det er meget vigtigt at grøden ikke erstatter et flaskemåltid - faktisk er det først i 7 måneders alderen, at grød og mos kan begynde at erstatte en flaske, indtil da skal du give flaske som du plejer og skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk.
For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din dreng måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe ham og lade ham selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hans mave har en mulighed for at følge med og herefter gives så flasken.
Hvis du begynder med grød allerede nu i 4 måneders alderen, så er det en god idé at bibehold den samme type grød de første 3 dage, så han vender sig bedre til smag og konsistens. Herefter kan du så introducere en anden type grød, variere lidt mere og stille og roligt øges så indtaget/mængden.
I begyndelsen kan du meget fint give en ren grød, men variation med frugtmos som topping vil være fint i takt med at han spiser mere og mere, så får han lidt forskellig smag og frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos.
Ved siden af skemaden tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så han kan lære at drikke på denne måde. Det vand du giver af kop behøver ikke være kogt eller varmt.
Start med skemad om dagen - formiddag eller frokost og øg indtaget langsomt. Når det går godt og han kan spise en lille dl. så kan du begynde at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt. Her vil han måske være omkring 5 måneder og han kan så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder du, så han får noget han kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Det er en god idé at bruge forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende. Jo mere variation, jo bedre.
Du må gerne købe færdiglavet babymad - de fleste produkter i Danmark er ikke tilsat sukker og ernæringsmæssigt er de bestemt ikke at sammenligne med budding :) Der er tænkt meget over fordelingen af vitaminer, kulhydrater, protein osv. og færdiglavet børnemad kan fint bruges som supplement til den hjemmelavede mad.
Men du må naturligvis også meget gerne lave al maden selv - prøv dig lidt frem, se hvad der fungerer bedst for jer. For mig er det ikke et spørgsmål om enten hjemmelavet eller færdiglavet børnemad, men derimod et spørgsmål om "både og".
Du må gerne købe fuldkornsrismel - ingen problemer i det :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Forsøge med en lille smule grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Forsøge med lidt grøntsagsmos, når grøden til frokost fungere - indtil da kun flaske om aftenen
Flaske og puttes til natten
Sen aften/nat: Flaske 1-2 gange
Jeg vil anbefale dig at se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver grød, mos osv. Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, - fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske