Brev:
Søvnproblemer sidst på natten og sidst på dagen
13. juli 2010
Alder:
3 mdr.
Søvnproblemer sidst på natten og sidst på dagen
Kære Helen
Tak for tidligere svar vedr. vores lille søn. Vi har fulgt dit råd og nu fået bedre styr på amningen og søvnen, dvs. jeg ammer, når lillemanden vågner og før han bliver lagt til at sove, den rytme kører for så vidt hele dagen, vi har også læst i din bog om de forskellige råd, der passer til hans alderstrin. Vi har dog stadig nogle tider på dagen, hvor det glider helt for os.
Vores lille dreng er pt. 12 uger gammel, han er vågen mellem 1-3 timer af gangen. Fra omkring 21-22-tiden sover han et sted mellem 3-5 timer, hvilket vi synes er rigtig flot. Det efterfølges af et søvntræk på ca. 2 timer, hvilket også er fint. Sidst på natten/først på morgenen opstår vores problem. Her har han et meget ujævnt søvnmønster, sover kun ca. 1 time af gangen, vågner mange gange af sin søvn, og virker i det hele taget urolig og utilpas. Han virker ikke vågen nok til at komme op, da han er meget pyldert, men omvendt har han meget svært ved at finde ro og sove.
Sidst på formiddagen sover han godt igen. Han er selvfølgelig oppe i løbet af morgenen, formiddagen og er han som regel glad og tilfreds. Vi pludrer, pusler, kikker, leger osv. Om eftermiddagen har han meget svært ved at finde sig tilpas, nogle gange har han held til en go middagsslum, andre gange ikke, og så bliver eftermiddagen naturligvis noget hård for ham og han bliver noget utidig, urolig og pyldret. Det er ærgerligt, at han ofte har så svært ved at finde sig til rette om eftermiddagen, og vi vil gerne hjælpe ham til at få lidt mere søvn – kan du hjælpe os her?
Jeg ammer, men han får en natflaske for at være dækket ind. Han er ikke vild med sutten, desværre, den ville ellers være god til at berolige ham. Vi prøver forskellige ting eftermiddagen igennem: Sidder med ham, forsøger at lade ham ligge, går rundt med ham, luller ham, men han virker bare generelt utilpas, og intet af det vi gør synes rigtig at virke. Han trænger sikkert til søvn, men kan ikke finde sig til rette.
Vi svøber + luller ham stort set konsekvent, når han skal sove, og vi kunne godt tænke os også at finde andre måder, at få ham lagt til at sove på, har du evt. nogle forslag?
Vi håber, at du kan gennemskue situationen bedre end os selv, vi kan tydeligvis ikke læse hans signaler. Vi ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Mor & Far