Svar: Søvnproblemer sidst på natten og sidst på dagen
13. juli 2010
Alder:
3 mdr.
Kære mor og far
Selvom det stadig er hårdt, så lyder det nu som om at det går langt bedre med søvnen - jeres dreng er begyndt at sove mere sammenhængende, han sover godt først på natten og først på dagen :) Det er rigtig dejligt, det er vigtigt at holde fast i det som virker, det som fungerer og de små fremskridt der er :)
Jeg har lidt forskellige overvejelser, som jeg gerne vil dele med jer, så må I selv vælge til og fra, hvad der passer på jer og hvad der ikke gør :)
Det lyder for det første som om at tiden skal arbejde lidt for jer - og det gør den også :) Det lyder som om at han er god til at regulere sit behov, han sender nu tydeligere signaler og I læser ham umiddelbart godt - han er således nogle gange vågen i 1 time, andre gange i 3 timer og det er helt okay - det lyder som om at I om dagen rammer hans behov meget fint og får sikret ham de lure han har behov for. Også selvom I ikke altid føler at I får læst ham helt rigtigt ... Nogle gange handler det måske om at han heller ikke selv helt ved, hvad han vil eller ikke vil ... :)
Hans søvns sammensætning ændrer sig nu i 3-4 måneders alderen og han begynder at drømme lidt mere - ofte hen på morgenstunden, så det er sandsynligvis den uro I fornemmer, når han efter sit længere søvnstræk begynder at sove mere uroligt.
Mælk om natten er stadig vigtigt og det vil være rigtig godt, hvis du kunne amme ham liggende, så han hen på morgenstunden kan tages over i sengen, blive ammet der og evt sove videre i din nærhed ... Det samme gælder faktisk sidst på dagen - det kan være en stor hjælp at lægge sig med ham om eftermiddagen, amme ham liggende i dobbeltsengen i soveværelset, nedrullede gardiner, åbent vindue og så lade ham sove sin 3. lur der - godt sikret af dyne osv. så han ikke kan trille ned af sengen. En eftermiddagslur på denne måde kan ofte have god effekt på overskuddet resten af dagen :)
Det lyder som om at du nu i en længere periode har ammet fra begge bryster mellem hver lur og det har også haft en god effekt på hans søvn ... men stadig lyder det som om at flasken inden natten er relevant hos jer - han sover godt og længe på den og spørgsmålet er, om han kan have brug for lidt mere mælk. I hvert fald er det varmt i øjeblikket og væskebehovet er derfor øget, han bliver også større, får sværere og sværere ved at koncentrere sig om amning og du kan jo næsten ikke amme mere end du allerede gør ...
Hans vægtøgning er god (i hvert fald ud fra det første brev du sendte), I kan indtaste hans vægt og længdemål i Livets Bog på medlemssiderne og få en kurve for, hvordan han vokser. Det kan være med til at give et billede af, hvorvidt han kan have brug for lidt mere mælk eller om det måske er et suttebehov, han har, hvilket du også selv nævner - nogle gange kan det nemlig hjælpe at han efter pusling og amning får en sut lige der, hvor han skal overgive sig til søvnen og finde roen ... Det kan forsøges som et fast ritual, men igen - nogle børn foretrækker den ægte vare og vil ikke have sutten. Han får dog flaske en gang imellem og måske vil han acceptere en sut, hvis I finder en som minder om flaskesutten i faconen :)
At han har brug for at mærke jeres nærhed, blive holdt om og vugget inden han skal sove er helt naturligt for hans alder. At han lige nu har svært ved at finde sig til rette sidst på dagen, bliver ikke bedre af varmen - det er jo for varmt til at blive svøbt og stadig har han brug for at føle sig omsluttet - det er ikke let ...
Ud over at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham der, så kan det også nogle gange hjælpe at trille ham en tur i barnevognen - uden for meget dyne, forhæng for kalechen, så der kan komme luft ned til ham i det varme vejr :)
En sansegynge kan også være en idé, til børn som gerne vil opleve og fornemme verden, men samtidig også har brug for bevægelse, tryghed og ro - man kan købe billigere modeller i Føtex og Bilka, har jeg set - men det kræver naturligvis at man har mulighed for at hænge en sådan gynge op ...
Jeg håber at lidt af mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske