Svar: Ernæring og opdragelse
13. juli 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Med den alder din dreng har nu, så er det helt fint at han så vidt muligt ikke længere får mos, men i stedet spiser mad i stykker - også grøntsager af alle slags :)
Du må meget gerne give ham købte grøntsager fra frost, der er ikke ernæringsmæssigt problemer med dette og hvis det er lettere i hverdagen til frokost, så er det helt fint :) Om aftenen spiser I sandsynligvis også en del grøntsager selv og her kan han naturligvis spise det samme som I andre.
Du må gerne lave kødsovs, lasagne, frikadeller, farsbrød osv. hvori du kan komme forskellige grøntsager, for på den måde at få varieret hans indtag lidt mere. Du kan også bage boller selv og komme gulerødder, spinat eller lignende i det hjemmebagte brød, så han også på den måde får lidt ekstra variation. Med den alder han har, så kan man med fordel skjule forskellige grøntsager i madlavning og i hjemmebag :)
Der er kun ganske få ting han ikke må få - det er ymer, ylette, kvark på grund af det høje proteinindhold. I stedet kan han få tykmælk, A38 eller yoghurt. Han bør heller ikke få honning, men du kan godt købe rugbrødsdrys eller mysli uden honning (og chokolade) som du kan give ham på et surmælksprodukt, så han får variation der også - lige nu får han mest havregryn og det er også godt, men variation er vigtigt :)
Rosiner og tørret frugt kan han også godt få - men ikke i større mængder - frisk frugt er det bedste for ham. Han må få alle slags frugt og bær og netop nu hvor der er jordbær i alle butikker, så er det oplagt at give ham det. Også kirsebær, hindbær, blommer, abrikoser, ferskner, nektariner osv. kan man få stort set alle steder nu - han må få det hele.
Kød og især fisk er vigtigt. Han kan få alle former for kød, - svinekød, kylling, kalv, okse, lam, kalkun, and osv. Fisk kan gives som pålæg - det kan være tun, torskerogn, sildepostej, makrel - måske kan han lidt marinerede sild eller karrysild - hvem ved ... ? :) Han kan også få rejer, muslinger, blæksprutter, krabber, eller laks, fiskefilet, fiskefrikadeller osv. Jo mere jo bedre er det faktisk :)
Grøntsager er alle slags - Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, jordskokker, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater, agurk, avokado osv. De fleste grøntsager kan koges eller laves i ovnen eller gives friske som de er. Du kan som sagt købe friske grøntsager og lave retter til jer alle, du kan også købe frosne grøntsager - man kan også købe en pose med "rodfrugter" så han på den måde kan få andet end majs, ærter og gulerødder :)
Med hensyn til at drikke af et glas, så lyder det som om at det er for svært for ham. Jeg vil derfor anbefale jer at I køber en drikke kop, som har to hanke, han skal netop lærer at holde om begge hanke og derved løfte koppen til munden. I kan sige "to hænder skat, brug to hænder" og på den måde lære ham / huske ham på at det er sådan han drikker af koppen.
I kan købe en helt gammeldags tudkop, hvor låget/tuden kan tages af - med to hanke - så han kan starte med at drikke med låg og nårhan så mestrer teknikken med at holde med begge hænder, så fjernes låget og han drikker direkte af koppen :) Det er vigtigt at han lærer at drikke af en kop - indtil da må han naturligvis godt få lidt ekstra vand af sin flaske, men på sigt skal flasken jo helt væk ...
Med hensyn til at lege med maden, lege med vandet osv. så er det super godt at I stimulere denne lyst uden for spisebordet, netop ved at lade ham lege med vand i haven og i badet. Give ham dej i hånden, når I bager boller eller lade ham lege med sand i sandkassen osv.
I skal fortælle ham, hvad I vil have ham til og guide ham. Sæt ord på "ind i munden skat, ind i munden - mmm smager godt" eller lignende, når han smatter maden ud mellem hænderne i stedet for at spise den. Fuldstændig som når I giver ham vand af koppen "to hænder skat" (jvf. ovenstående) så han på den måde lærer det og ved, hvad det er I vil have ham til. Fokus på det han skal, mere end på det han gør forkert :)
Server maden adskilt, så han har variation og valgmuligheder. Maden skal appellere til ham i farver, konsistens og udseende, det skal se spændende og indbydende ud :)
Håber at I her har fået en masse idéer til nye madvarer med på vejen og er hjulpet videre på vej generelt.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske