Svar: Ikke sulten til aftensmad
6. juli 2004
Alder:
10 mdr.
Hej
Umiddelbart lyder det helt fint. Det vil dog være en god idé at du stoppede med at give din søn færdiglavet mad om aftenen, men i stedet serverede det samme som I selv spiser. Han skal ikke have specielretter med den alder han har.
Derudover vil det være en god idé at du serverede lidt mere grønt til ham i løbet af dagen. Netop fordi han er småtspisende om aftenen, hvor vi ofte spiser flest grøntsager. Det vil være en god idé at du gav ham lidt ærter, majs, pebberfrugt, kogt gulerod osv sammen med rugbrødssnitterne og tilbød ham det samme igen, som lidt før aftensmad, f.eks. ved 17 tiden.
Hvis han har fået lidt grønt i løbet af dagen, behøver du ikke bekymre dig så meget over, hvad der glider ned under aftensmåltidet.
Derudover så giver du ham pasta, ris osv. hvad I nu spiser.
Du skal også overveje om du giver ham forholdsvis meget mælk fra dig. Du må meget gerne fortsat amme, men prøv om ikke du kan nøjes med at amme morgen og til natten. Amning i løbet af dagen og om natten tager pladsen op for mere fast føde og kan godt være med til at nedsætte hans appetit.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske