Svar: Manglende søvn - 8 mdr.
13. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Filippas mor
Tak for dit brev :)
Der sker rigtig meget med Filippa i øjeblikket og ud over at hun udviklingsmæssigt er rigtig godt igang, så har hun også været syg, haft mellemørebetændelse, det har været meget varmt, hun har fået tænder osv. Der er således flere faktorer der spiller ind på hendes dårlige søvn lige nu.
Det lyder umiddelbart som om at hun skal have mere mad end du giver hende lige nu - hun har brug for mellemmåltider, mange små måltider dagen igennem. Det er meget fint med en plan for dagen, hvor hun sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - og det er helt normalt at hendes dagssøvn i øjeblikket måske ikke varer mere end 2½ time samlet, fordi hun er så aktiv og interesseret i verden lige nu.
Hun er i separationsfasen. Det betyder, som navnet siger, at hun er igang med at separere sig, adskille sig lidt fra jer forældre - ofte mest mor, fordi mor har været den der har været mest omkring barnet de første måneder.
Man ser det ofte rent fysisk, hvor din datter tidligere har siddet på dit skød, så sad hun ved dine fødder, så kunne hun sidde længere og længere væk fra dig og tilsidst begynder hun at krybe og kravle. Bevæger sig motorisk væk fra din favn, fra din fysiske tilstedeværelse, kommer dog hele tiden tilbage, skal lige tankes lidt op med et kram for atter at turde bevæge sig ud igen på egen hånd. Tjekker at du er der, kigger på dig, du skal bare lige bekræfte at det er okay og så tør hun atter godt være lidt sig selv.
For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt at de også er tilknyttet. Hun kan altså kun adskille sig fra dig, fordi hun er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - det opleves ofte som morsyge, barnet virker tydeligt mere klyngende ...
Din datter har således brug for at du er lidt ekstra om hende i øjeblikket, især om aftenen når hun skal sove og hvis I er ude hos andre. Hun har brug for at være hos dig og brug for hele tiden at kunne se dig - hendes trygge base - for at kunne møde verden og alle de udfordringer det giver. Hun forstår stadig ikke at du er inde på den anden side af væggen, hvis hun ikke kan se dig, - når du ikke er der, så føler hun sig let forladt og alene. Du oplever det sandsynligvis også om dagen, hun bliver sikkert ked af det, når du går i køkkenet og hun i stuen? Hun vil helst kunne følge dig hele tiden :)
Op-ned-metoden vil jeg umiddelbart ikke anbefale i denne situation, det lyder som om at hun bliver meget forvirret og ked af dette. I stedet vil jeg anbefale dig at du forsøger at vurdere hvorfor hun græder, hvad hendes protester handler om og hvordan du så skal reagere. Måske er hun så tryghedssøgende at hun har brug for at mærke dig, være tæt på dig. Her kan det være en løsning at tage den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din, så du kan ligge ved siden af hende, holde dine hænder på hende, lade hende mærke at du er der - samtidig med at hun lærer at ligge i sin egen seng.
Måske handler hendes gråd mere om overtræthed, hvor hun sandsynligvis vil have det bedre med at ligge i sin seng og du så står og holder dine hænder på hende, taler med små korte beroligende ord som "sshh-sssh" eller lignende og forsøger at skærme hende og hjælpe hende til ro og ind i søvnen.
Det kan også være at hun bliver så forvirret af din tilstedeværelse, at hun tror I skal lege og ikke forstår hvorfor du sidder der - at du er nødt til at gå. Ikke langt væk, hele tiden komme tilbage, betrygge, kærtegne, berolige - ofte gå frem og tilbage med 3 minutters interval, ikke forlænge tiden. Netop for at vise hende at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig, men samtidig også for at give hende mulighed for at finde roen selv og også finde ud af at det er sovetid og ikke legetid nu.
Og så er det naturligvis også vigtigt at hun får mad nok i løbet af dagen og at hendes puttetidspunkt er relevant, for ingen kan sove på kommando og hun bliver blot frustreret, hvis du forsøger at putte hende og hun så ikke er parat :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - start med at lade hende sidde op i barnevognen og tril hende en tur, hvor hun kigger på verden, fyldes op med indtryk, stimuli. Put hende først, når hun viser sig parat. Sover her måske kun 45 minutter.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres derudover med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Gerne fiskepålæg som tun, makrel, sildepostej, rognguf osv. Suppleres også gerne med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller andre rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur og sover her ca 1½ time. Igen må du i en periode gerne køre hende en tur i barnevognen, så hun er fyldt op med indtryk inden hun skal sove :)
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller andet. Frisk frugt og bær i hånden. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser stort set det samme som I andre - der skal være moset mad og mad i stykker, kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Retter med sovs og hakket kød er ofte et hit :) Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - sover hun sen eftermiddagslur kan det godt være at hun først kan puttes kl. 21 som du forsøger nu og det er helt okay.
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske igen.
Hun har brug for 3 flasker i døgnet og de ligger meget fint inden middagslur, aften og så senaften eller i løbet af natten. Derudover mange små måltider dagen igennem og jeg håber ovenstående plan hjælper dig lidt på vej :)
Så hos jer lyder det altså som om at en lidt mere fast rytme for dagen, et større indtag af mad og at starte med at lade hende sidde op i vognen, når du putter hende, kan gøre en forskel. Håber du hermed er hjulpet videre.
Læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" - her kan du læse om netop den alder og den udvikling din datter har lige nu og hvorfor I oplever søvnproblemer :)
Fortsat held og lykke og fortsat god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske