Svar: Hvor meget skal min dreng drikke ved siden af amningerne?
13. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit dejlige korte og præcise brev :)
Det vil være passende at amme 4 gange dagligt med den alder din dreng har og disse amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså amningerne formiddag og eftermiddag der nu springes over og i stedet gives mellemmåltider.
I 8-9 måneders alderen trappes ofte ned til 3 amninger dagligt og det vil ofte være amningerne tidlig morgen, aften og sen aften der bibeholdes og i 10 måneders alderen vil 2 amninger i døgnet være passende. Det anbefales at bibeholde amning indtil barnet er 12 måneder gammel - eller så længe mor og barn begge er glade for det og ammer man ikke bør der gives flaske. Selvom komælk fra 9 måneders alderen kan udgøre en større del af barnet indtag af mælk, så bør barnet fortsat få enten modermælk eller modermælkserstatning til det er et år.
At vi i Danmark anbefaler komælk før 1 års alderen hænger sammen med at vi prioriterer meget at børn så tidligt som muligt kommer igang med familiemad. Det er helt specielt for Danmark, sammenligner vi os med andre nordiske lande, så anbefales komælk først fra børnene er 1 år.
Vand bruges som tørstslukker til alle måltider og ind i mellem ved behov. Du må gå ud fra at din dreng kan regulere sit behov for væske selv, hvis du tilbyder bryst og vand, så tager han imod det han har behov for.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, må gerne få lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen moset ned i sine grøntsager, lidt kødsovs osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover indtil næste morgen tidlig uden mælk.
Jeg håber at ovenstående plan og forklaringer hjælper videre på vej - fortsæt endelig den gode gænge :) Rigtig god appetit og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske