Brev:
Barnevognsputning og amning
14. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Barnevognsputning og amning
Hej Helen
Håber du har haft en god ferie.
Tusind tak for dine tidligere svar omkring grød, prutter og manglende søvn. Det var dejligt at blive bekræftet i, at vi ikke skulle for stærkt frem med den faste føde. Det er nu blevet MEGET bedre, og Tobias sover faktisk kanon om natten nu og fordøjelsen følger pænt med. Han sover omkring kl. 20 og skal først have en tår mælk ved 4.30-5.30-tiden, hvorefter han som oftest kan sove videre ved siden af mig i forældresengen, supersuperhyggeligt.
Han er næsten lige kommet op på 3 måltider mad - grød til morgenmad og frokost, mos og lidt kød/fisk til aften. Samt lidt snacks om især eftermiddagen (riskiks, skorper, evt. sødmælksyoghurt, lidt grønt/frugt). Jeg ved, du anbefaler mos og kød/fisk til frokost også, men så langt er vi ikke nået endnu - han spiser ikke vildt meget grød til morgenmad (under 1 dl), sammenlignet med de andre måltider (ca. 1 1/2-2 dl).
Tænker egentlig også, at jeg hellere vil give ham bondebrødshapsere til frokost på et tidspunkt, så han ikke får mos 2 x dgl.
Vores dag ser ca. sådan ud:
4.30 Vågner, ammes i forældres seng og sover videre til ca. 7.15
8.00 Havregød/øllebrød med frugtmos. Vand i kop.
9.30 Ammes og puttes i barnevogn - kan nogle gange ammes døsig og falder let i søvn - især hvis vi har ro omkring os... Sover gerne til kl. 11-11.15
11.30 Frokostgrød med frugtmos - sædvanligvis noget fuldkornsgrød. Spiser ca. 1 1/2 dl. Vand i kop.
13.45-14.00 Ammes og puttes i barnevogn. Sover mellem 45 min og 1 t og 45 min.
Eftermiddagssnack og evt. kamp om en 3. lur, især hvis den sidste blev kort. Hvis vi er hjemme liggeammer ham jeg tit i søvn. Hvis den sidste lur var lang nok eller han tager den endnu senere, droppes denne amning.
18.30 kartoffelmos, grøntsagsmos, fisk/kød. Vand i kop. Ingen MME i maden. Spiser ca. 2 dl
19.30 ammes og puttes
Nå, men fordi han nu sover så godt om natten og jeg altid kun ammer ham på et bryst af gangen, så når de at blive temmelig spændte fra gang til gang. Så jeg har selv lidt svært ved at undvære den der amning inden formiddagsluren, som jeg også ved, du anbefaler. Hvad gør jeg? Jeg kan ikke amme ham på begge bryster om aftenen ifm. putning - det ender med gylp og en overmæt dreng.
Og det der med at blive puttet i barnevognen, puha det kan blive en kamp. Han er sådan en rigtig sprælle-baby, så hvis han ikke bliver døsig på en amning (hvilket ikke fungerer i længden, I know, ej heller hvis vi er ude i byen eller har gæster - så er han for nysgerrig), så ligger han og spræller i det uendelige - op mod 1/2-1 time, før han klynker og bliver overtræt og ikke selv kan finde ud af at falde i søvn. Han kan ikke bare trilles i søvn - han spræller fortsat og pludrer og hviner.
Jeg har de sidste par dage trillet med ham siddende i barnevognen og lagt ham ned, når han blev træt nok (men han er SÅ nysgerrig, så det tager op mod en times trillen!) Det fungerede rigtig godt, næsten ingen klynk, men igen, det kan jeg ikke hver gang han skal sove i barnevognen - fordi man nogle gange har gæster eller er ude i byen, og især fordi han åbenbart skal trilles rigtig lang tid før han vil sove. Men det fungerer heller ikke så godt, når solen er for skarp og det er for varmt, eller når det regner (meget). Jeg glæder mig også lidt til at det bliver voksi-sæson igen - det er susme svært at putte en baby når det ofte bare er i ble og intet andet.
Skal siges, at han puttes med sut - med spytter den ud på nul komma dut indtil han endelig sover (og spytter den så ud, når han sover dybt nok), en stofble til at holde lidt på sutten (virker i starten, når han sover;-) ) og en puttebamse, der kan spille en beroligende melodi, som vi også spillede for ham, da han lå i maven.
De sidste par aftener har jeg haft "svært" ved at amme ham i søvn og så har jeg bare puttet ham i sengen. Han ligger så og spræller og småpludrer op mod 40 min. Jeg går ind til ham med jævne mellemrum og sørger for at han kan høre mig ellers, ved at jeg lægger tøj sammen, rømmer mig og sådan. Det har så endt med, at jeg har holdt hans hænder fast og lidt stramt over hans brystkasse og ved hans ansigt, når han endelig faldt i søvn, når han nåede et punkt, hvor han ikke skulle sprælle mere. Der har ikke været klynk overhovedet - men 40 min for at falde til ro, det er vist lige i overkanten, tænker jeg.
Har også tænkt, om jeg kunne praktisere det samme i barnevognen - men igen, 40 min., synes godt nok det er spild af vågentid. Hvad gør jeg, især med barnevognsputningen?
Han vågner i øvrigt altid i barnevognen, når vi kommer ind i et supermarked for at handle, eller hvis vi triller og en knallert kører forbi. Han er så nysgerrig. Er det en fase mon?
Jeg synes, det er mærkeligt, som "problemerne" skifter ansigt. På et tidspunkt ville han ikke sove i en bil, det fungerer helt ok nu, i hvert fald hvis der ikke var for varmt.
Jeg synes også det er underligt, at jeg kan læse (og genkende fra veninder med børn), at formiddagsluren ofte er den lange lur - men det vil jo give mere mening, om den lange lur lå om eftermiddagen, som du også anbefaler, men sådan fungerer praksis vist sjældent;-)
Han er i øvrigt ikke specielt langt fremme motorisk, men jeg har heller aldrig dyrket at ville pace ham. Han er kun lige begyndt at trille fra ryg til mave, den anden vej har han ikke gidet længe, ej heller gjort ret meget. Han er kun lige begyndt at støtte på fødderne, når vi holder ham op - han har haft gummiben længe, og indrømmet, det har vi så øvet med ham.
Han møffer lidt op med numsen, når han ligger på maven, og drejer fint om sin akse. Men ellers har han ikke travlt med andet end at være nysgerrig. Man kan f.eks. ikke fastholde hans blik, når han spiser - han kikker altid modsat retning af, hvor skeen er, til gengæld kan han godt åbne munden alligevel...
Uha det blev langt - håber bare du kan hjælpe.
Mnage hilsner
Iben