Svar: Barnevognsputning og amning
14. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Iben
Nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, så er det relevant at han ammes 4 gange dagligt. Da jeg ud af dit brev kan se, at han sover igennem om aftenen og tolker at du helst ikke vil amme ham omkring midnat, så vil det være rigtig fint at du i stedet ammer ham om formiddagen. Det vil sige at de fire amninger kan ligge aften, tidlig morgen, formiddag og inden middagslur.
Når jeg anbefaler grøntsagsmos til frokost, så er det fordi han stille og roligt skal op på 4 måltider skemad og det vil ofte ligge bedst fordelt sådan, at han får grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. Det er korrekt at han i 8 måneders alderen skal igang med rugbrødshapsere, men han kan ikke leve udelukkende af dette, de bør naturligt suppleres med netop grøntsagsmos. Det er naturligt for os at spise grøntsager til frokost og den rytme er god også for vores børn :)
Lige nu kan han få ristede rugbrødsbjælker sammen med sin grøntsagsmos til frokost. Du kan også gøre det, at du hver anden dag giver ham øllebrød og hver anden dag grøntsagsmos - det er helt fint. Grøntsagsmos bør indeholde kød eller fisk og det er vigtigt at han tilbydes dette to gange dagligt, for at få både proteiner, omega 3 osv. nok.
Der er altså en naturlig overgang i at give grøntsagsmos til frokost, ristede rugbrødsbjælker ved siden af, overgå til rugbrødshapsere med smørbart kød og fiskepålæg og stille og roligt spise kogte grøntsager i stykker ved siden af ...:)
Planen for dagen du sender ser umiddelbart fin ud og I er godt på vej - det er kun få ændringer, som f.eks. grøntsager osv. til frokost :) Amningen om formiddagen må du gerne beholde, det er helt fint. Om aftenen ammer du bare fra et bryst som nu, det fungerer og man skal ikke ændre på noget som virker godt :)
Han må gerne blive døsig på en amning, det er helt naturligt for hans alder og helt okay. Det er faktisk anbefalelsesværdigt ... Det er kun problematisk, hvis han begynder at vågne hver time og kun kan sove videre igen, hvis han får brystet i munden hele tiden .... :) Og de problemer har I jo ikke!
Og så tænker jeg at du generelt skal prøve at putte ham senere. Hvis du putter ham og han er 40-60 minutter om at falde i søvn, så er du nødt til at prøve at putte ham senere og se om ikke det er tiden det handler om. Det samme må du gøre, hvis I er i byen og det er svært at få ham til ro, så må du der lade ham være med, sidde på dit skød og opleve og så evt. amme ham - også amme ham i søvn, hvis det er der der virker når I er ude - fred være med det :)
Når du triller ham og han sidder og kigger i barnevognen, studerer verden, bliver fyldt med stimuli, så prøv at lægge mærke til tidspunktet. Hvornår er han klar til at blive puttet og prøv så de efterfølgende dage først at putte ham der :)
Det er meget fint at stå ved ham, holde hans hænder, hjælpe ham med at få fysisk ro på sig selv som du beskriver. Det må du gerne gøre. Netop nu, hvor du ikke kan svøbe ham i sovepose fordi det er for varmt, er det fint at hjælpe ham til ro med "håndspålæggelse" :) Det samme kan du gøre i barnevognen, men ikke før han er parat, så det er måske først 40 minutter efter du tror ... :)
Ja, han er nysgerrig og vil gerne følge med - det er nok ikke en fase, det hører med ... :) Men fasen kan naturligvis handle om at han lige nu sover mere let og lettere lader sig forstyrre, det kan der godt være noget om :)
Børn kan ikke puttes i kasser og udvikler sig hele tiden og i forskelligt tempo. Selvom der er ligheder i deres udvikling, søvnmønster, rytmer osv. så er der også meget store forskelligheder. så det er altid problematisk at sammenligne med de andre i mødregruppen eller andre veninder og deres børn - for man kan hurtigt komme til at føle at der er noget galt, hvis ens barn ikke følger de andre ... Men det normale har meget vide rammer, når man taler om børn :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske