Svar: Søvn og opvågninger om natten
14. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Sine
Jo da, jeg har skam masser af idéer til hvad der sker hos jer og kan sagtens give dig en forklaring og forhåbentlig også hjælpe jer alle til lidt bedre søvn ...
Der er flere ting som spiller ind og for det første er det vigtigt for mig at sige, at I IKKE skal fortynde hans erstatning. Det er meget meget vigtigt at I blander pulver og vand som det står beskrevet på pakken. Det er vigtigt at han får de vitaminer, mineraler osv. som han har brug for og det gør han ikke hvis I fortynder mælken.
Derudover er det meget vigtigt for mig at sige, at børn på 8-9 måneder stadig har brug for 3 flasker i døgnet, det vil ofte svare til ca 600ml mælk. De 3 flasker vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller f.eks. aften, sen aften og inden middagslur. Det er altså et helt reelt behov at jeres dreng får flaske inden putningen om aftenen og igen omkring midnat - herefter kan I så forvente at han sover ca 6 timer uden at få mælk. Det betyder ikke at han ikke vågner, men mælk behøver han ikke få og at sove igennem er altså ca 6 timer, måske 7 hvis man er heldig - i denne alder. Så selvom de i mødregruppen oplever det anderledes, så er det altså ikke nødvendigvis det gængse og det man kan forvente :)
Jeg har tidligere sendt dig en plan for et barn på 8-9 måneder, den må du lige kigge på igen - så fremgår de 3 relevante flasker :)
Derudover så vil jeg også fortælle dig lidt om søvnassocationer, for det kan godt være der jeres problematik er.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen. Det er helt naturligt for et barn på 6 måneder at få mælk som en del af putteritualet.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Måske har du læst at din dreng kan være afhængig af flasken og derfor prøver du at adskille flaske og søvn og trappe helt ud af flaskerne om natten. Det er sådan set fint nok tænkt. Men han kan også være afhængig af at få sutten hele tiden og børn kan sagtens vågne op hver time, søge efter sutten, vente på at du putter den i munden på ham, hvorefter han så sover videre ... indtil han så taber sutten og venter på at du giver ham den igen.
Sutten er fin at bruge lige der, hvor han skal falde i søvn til natten, men han bør ikke konsekvent få den hver gang han har sine opvågninger om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og netop børn i 8-9 måneders alderen sover ofte meget uroligt.
Han er i separationsfasen, hans behov for tryghed, nærhed, vien om at I er der og at han ikke er alene er stor. Han har en mental og motorisk uro, som gør at han sover dårligt, han ændrer stilling i søvne, han triller om på maven, om på siden - ligger sig op i kravlestilling osv. og det er svært for ham at blive lagt rigtigt igen, når han vågner om natten. Derfor har børn i denne alder brug for stillingsskift, hjælp til at blive lagt ned og puttet og det er ikke det samme som at behøve mælk eller behøve en sut hver gang.
Du skal altså forvente at han har små opvågninger hele natten igennem, det er mere normalt end unormalt, men det er vigtigt at han ikke er afhængig af at få noget i munden, hver gang han vågner og skal hjælpes til at sove videre. Han har brug for en anden søvnassociation og det er måden du kærtegner ham på, en sutteklud ved ansigtet eller f.eks. små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand.
Han kan ligge i samme værelse som dig, du kan tage siden af hans tremmeseng og stille den op af din seng, så du på en gang både kan lægge dine hænder over på ham, kan lære ham at sove i egen seng og samtidig også kan undgå at stå op hele tiden. Du kan samtidig berolige ham med dine små ord, så hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af at få sutten i munden.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop beskriver den alder din dreng er i lige nu og som forklare, hvad du kan forvente og hvordan du kan tackle de forskellige situationer :)
Jeg håber at du her er hjulpet videre på vej og har lidt forklaring på, hvad der sker hos jer :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske