Svar: Fortsætte med mme?
14. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære tvillingemor
Tillykke med 1 års fødselsdagen - en stor dag! :)
Det vil være rigtig fint at fjerne morgenflasken nu og det gør I ved at tilbyde dem mindre og mindre i flasken, så de tilsidst helt kan undvære den. De kan evt. få lidt vand i stedet en overgang, hvis de virker meget tørstige, når de vågner om morgenen, men ellers vil det være rigtig godt at I springer morgenflasken helt over og starter dagen med morgengrød i stedet.
Flasken inden putning vil de fleste børn skippe i 12-15 måneders alderen og her erstattes med en kop mælk og evt. en banan og en godnathistorie i stedet. Igen trappes mængden ned, så der gives mindre og mindre og til sidst kan man nøjes med lidt mælk af en kop :)
Det vil være meget fint at supplere pigerne med en godnatgrød inden sengetid, så du derved sikrer dig at de ikke går sultne i seng. Mange børn har i den alder stor glæde ved at få netop et godnatmåltid og her kan grød være ganske udemærket.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, ½ frikadelle, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, pasta eller lignende - fint med rester fra aftensmaden, hvis I har det. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt med revne æbler, mysli, rugbrødsdrys. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - helt almindelig mad som I andre spiser, mad der smager af noget. Letmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid
Flaske som stille og roligt bliver til en kop mælk og en godnathistorie og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk. Vågner de og virker tørstige kan de evt. få lidt vand - det er meget varmt i øjeblikket og kan være et reelt behov - men det er vigtigt at de så vidt muligt lærer at indtage hele deres behov om dagen og ikke først om natten :)
Jeg har lavet planen med to lure dagligt, men i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn faktisk kunne nøjes med kun at sove en lidt længere lur i løbet af dagen :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske