Brev:
Pludselig natteuro
14. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Pludselig natteuro
Hej Helen
Jeg håber du har nydt din ferie :-)
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. min datter Luna. Hun er nu lige blevet 6 mdr. og udvikler sig rigtig hurtigt - hun kan allerede sidde selv, har fået 2 tænder og er lige begyndt at flytte legetøj fra den ene hånd til den anden.. Men indenfor den sidste måned er hun begyndt at sove uroligt om natten..
Som jeg skrev sidst har hun i en lang periode sovet fra hun blev puttet ved 20.00 tiden til 6-6.30 om morgenen uden mælk. Men lige pludselig begyndte hun at vågne ved 2 tiden om natten og ville spise lidt og sove videre hos os (hendes seng stod i soveværelset) vi begyndte derfor at indføre "drømmeflasken" når vi gik i seng - hvor hun tager 80 - 100 ml. i søvne.. Men hun vågner igen mellem kl. 4 og 5 - oftest kl. 4 og vil spise igen - og hun spiser faktisk mellem 170 - 200 ml. så det må jo være sult...
Jeg kan egentlig godt "leve" med den ene gang om natten men om 2 mdr. begynder jeg på arbejde og der havde vi jo håbet at det kunne være slut med natspisning når hun nu i en lang periode ikke har haft behovet - så det undrer os at hun nu begynder at spise om natten igen...?
Vi prøver at fylde hende godt op om dagen.. vi følger den plan du lavede sidst med grød når hun står op fra en lur og mælk inden hun skal sove igen - det har fungeret rigtig godt... hun har dog været træt af skemad i et stykke tid nu og ingenting spist men har så taget flasken i stedet for, men kan hendes uro og sult om natten skyldes at mælken ikke mætter hende nok længere...?
Vi er lige så stille begyndt med havregrød til morgenmad og øllebrød til frokost.. det går ok - hun spiser ikke vildt meget men hun kan godt lide det... om aften får hun kartoffel og grøntsagsmos men spiser ikke særlig meget af det...jeg er lidt i tvivl om hun får for mange flasker i løbet af dagen - også med hensigt på at de jo skal skæres ned når hun skal i dagpleje... derfor får du lige hendes daglige madplan her:
morgen: grød + vand af kop
inden formiddagslur: flaske - spiser mellem 140-200 ml. alt efter hvor meget grød hun har spist.
middag: grød + vand af kop
inden lur: flaske - spiser mellem 140-200 ml. alt efter hvor meget grød hun har spist.
inden den 3. powernap: flaske - - spiser mellem 140-200 ml.
aften: mos + vand af kop
inden sengetid: flaske - - spiser mellem 140-200 ml. alt efter hvor meget mos hun har spist el. hvor træt hun er.
nat - kl.04: flaske - spiser ofte 170-200 ml.
Jeg havde tænkt at skulle skære flasken om eftermiddagen væk og erstatte den med noget andet.. evt. A-38..?
Hvad synes du om ovenstående plan og har du forslag til ændringer..?
Vi har nu flyttet hende ind og sove på sit eget værelse - det har hjulpet på den natlige uro - og hun sover roligere - men stadig meget ustabilt.. vi har fornemmelsen af hun lige har været igennem tigerspringet ved 26 uger samtidig med de 2 tænder er dukket frem.. kan det være derfor hendes nattesøvn er blevet forstyrret og ændret..? Er der noget vi kan gøre ved det eller skal vi bare se tiden an og håbe hun ændre på natterytmen igen senere..?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlige hilsner
Kristina