Svar: Pludselig natteuro
14. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Du har sandsynligvis helt ret i mange af dine tanker - jeg tror at både udvikling, alder (tigerspring), indtag af mad om dagen og også dagsrytme spiller ind hos jer og påvirker hendes nattesøvn.
For det første så sker der motorisk meget med hende, hun begynder nu at krybe over gulvet, ligger ikke længere stille, triller omkring, drejer om sin egen akse osv. og om natten får hun derfor lagt sig i stilling, som hun ikke selv er i stand til at komme væk fra. Det betyder at børn i denne alder ofte har brug for hjælp til stillingsskift om natten, altså hjælp til at blive lagt rigtigt igen, få dynen lidt om sig, suttekluden lagt ved ansigtet, lidt beroligende hænder og sagte ord "sshh-ssshh" og så sover de videre igen.
De drømmer ofte også lidt mere og kan i denne alder høres både ligge og le og også klynke om natten - ofte er det i søvne at det sker og nogle gange kommer de fint videre i søvnen på egen hånd, andre gange har de brug for en beroligende hånd :)
Det er meget normalt at børn, som tidligere har kunne sove uden flaske om natten pludselig får brug for den igen - det handler ofte om at barnet spiser så meget skemad om natten, at der ikke indtages mælk nok i dagtimerne og derfor må behovet naturligt dækkes på ydertidspunkterne. I skriver dog, at jeres datter i en periode har spist lidt mindre så hos jer handler det sandsynligvis om at hun har brug for nu at få lidt mere mad for at blive mere mæt. Stadig vil det være fint at give hende 6 flasker dagligt, men hun skal have mere skemad ved siden af dette.
Dertil kommer at det jo også har været ekstra varmt og at hendes væskebehov naturligt godt kan være højere og hendes behov for fastere føde sat lidt ned - sådan har vi andre det jo også :)
Mit forslag til en dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen. Der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle eller lidt laks der moses ned i grøntsagerne, det kan være lidt kødsovs der hældes over - hvad I nu får, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet variere efter hvorvidt hun har sovet eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Rytmen, planen for dagen har meget at sige i forhold til hvordan nætterne forløber og netop fordi hun aldersmæssigt også ligger der, hvor hun nogle dage måske vil kunne springe eftermiddagsluren over, så vil det naturligt også påvirke hendes nattesøvn.
Hendes 3 faste skemåltider, - morgen, frokost og aften - og så mellemmåltider formiddag og eftermiddag, vil også fylde hende ekstra op, så skemaden stille og roligt kommer til at fylde mere og mere og indtaget af mælk bliver mindre.
Lige nu er 6 flasker i døgnet helt relevant, når hun bliver 7 måneder, vil det være fint at trappe ud, så hun kun får 4 flasker og det vil så ofte være flaskerne tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften der gives i den alder. Bare så I også ved, hvad I skal forvente fremover :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske