Svar: Morgenmad og vitamintilskud
18. juli 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Du beskriver en pige, som er glad for mad. Hun spiser generelt godt, spiser varieret - hun er bare en pige, som ikke har den store appetit om morgenen, men spiser mere i løbet af dagen. Det lyder helt okay, - hun ligner nok sin mor :)
En biodynamisk grød bestående af ris, hirse og majs - det lyder okay. Jeg kan godt høre at det er lidt babyagtigt og du kan naturligvis godt forsøge at blande lidt havregrød i for stille og roligt at få hende over på dette. I starten ikke særlig meget, kun ganske lidt og så hen over flere dage, over et par uger, så få havregrøden til at tage over.
Hvis hun ikke bryder sig om havre, så kan du også forsøge med lidt grahamsmel, rugmel eller andre former for meltyper og flager. Når man laver flerkornsgrød kan du sådan set blande og bruge alle mulige typer af forskellige korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da hun stadig er lidt for lille til at kunne optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Lykkes det ikke for dig, at få lidt grovere grødtyper indført, så fred være med det. Hun spiser jo godt resten af dagen, får det antal måltider hun har brug for, får boller og frugt om formiddagen osv. Så hun mangler ganske givet ikke noget og det er bedre at hun spiser sin biodynamiske morgen-babygrød, end at hun ikke spiser noget :)
Det er korrekt at anbefalingerne om D-vitamintilskud er ændret således at det nu anbefales at børn får D-vitamin til de er 2 år gamle. Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du automatisk besked, når sådanne ændringer sker ... :)
Hvis barnet får en multivitaminpille dagligt, der indeholder 10 mikrogram d-vitamin behøver barnet ikke også at få d-dråber og mon ikke din datter får sit behov for d-vitamin fint dækket, som det er lige nu :) Når hun bliver lidt ældre og bedre til at tygge, så kan du knække den i kvarte og give hende de små vitaminkvarte i munden og lade hende sutte på dem og sutte sig igennem dem. På den måde sikrer du dig at hun får det hele med. De fleste børn vil omkring 1½ års alderen godt kunne finde ud af dette :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen og hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske